استخراج نیکل به کمک گیاهان

وزارت انرژی آمریکا، 10 میلیون دلار را برای سرمایه‌گذاری بر پروژه‌هایی در نظر گرفته است که نیکل را به کمک گیاهان از خاک استخراج می‌کنند.

دست‌یابی به عناصر و مواد اولیه‌ی باتری، پیش‌نیاز ایجاد زنجیره تامین برای تولید اقتصادی خودروهای برقی است و تسلط چین بر این زنجیره، باعث تلاش سایر کشورها برای کاهش وابستگی خود به مواد اولیه‌ی چینی شده است. وزارت انرژی آمریکا سعی دارد تا امکان استخراج نیکل موجود در خاک را به کمک گیاهان بررسی کند.

برگ گونه‌های گیاهی که با نام Hyperaccumulators شناخته می‌شوند در صورتی که در خاک غنی از نیکل پروش یابند، حاوی 3.3 درصد نیکل و 4.6 منگنز هستند. این گونه‌ها، فلزات جذب شده از خاک را تنها در برگ‌های خود ذخیره می‌کنند که این پدیده به افزایش غلظت فلز در این نواحی و سهولت استخراج آن از درون گیاه کمک می‌کند. استخراج فلزات از خاک، Phytomining نام دارد و امکان خارج کردن فلزات مورد نیاز صنعت باتری را فراهم می‌کند. تا بحال بیش از 500 گونه‌ی گیاهی شناخته شده اند که قابلیت بالای جذب نیکل را دارند. 70 درصد از گونه‌های گیاهی که قابلیت جذب فلزات از خاک را دارند، می‌توانند نیکل را وارد ساختار خود کنند. در این میان، مس با 7 و کبالت و منگنز با 5.6 درصد، در رتبه‌های بعدی قابلیت جذب توسط گیاهان قرار دارند.

گیاهانی که در هر گرم از جرم خشک آن‌ها، حداقل یک میلی‌گرم از یک فلز جذب شده باشد را می‌توان جاذب فلز دانست. گونه‌های گیاهی در آسیای شرقی شناخته شده‌اند که تا 30 میلی‌گرم نیکل را در هر گرم از خود جذب می‌کنند.

استخراج فلزات به کمک گیاهان، می‌تواند هزینه‌های موجود در فرآیند‌های استخراج معمول و وابستگی به تجهیزات پیچیده را کاهش دهد. بعلاوه می‌تواند از آلودگی‌هایی نظیر ورود مواد سمی به آب و آلودگی هوای ناشی از استخراج فلزات از معادن رو باز جلوگیری کند. اما با توجه به نوپا بودن این فناوری، شناخت کافی از رفتار گیاهان و نیاز‌های آن‌ها و همچنین بازدهی اقتصادی مناسبی وجود ندارد.

منبع:

https://arpa-e-foa.energy.gov/Default.aspx#FoaId521a7aa4-b255-4c3b-a211-b128d2a4a0e4

ارسال دیدگاه