اولین خودرو مجهز به باتری حالت جامد

شرکت IM Motors چین اعلام کرد که تا یک ماه آینده عرضه‌ی خودروهای خود که دارای باتری‌های حالت جامد با قابلیت شارژ سریع هستند را به بازار عرضه می‌کند. ظرفیت ذخیره انرژی باتری این خودرو 130 کیلووات ساعت است.

کاتد غنی از نیکل در کنار آند با ظرفیت بالای متشکل از سیلیکون و کربن به همراه الکترولیت جامدی استفاده می‌شوند که توسط شرکت IM و بر پایه فناوری نانو توسعه یافته است. این الکترولیت با افزایش رسانش یونی و مقاومت به دمای بالا، علاوه بر شارژ سریع، ایمنی بیشتری را فراهم می‌کند. شرکت SAIC مدعی است که خودروی L6 از شارژرهای 900 ولتی با امکان شارژ فوق سریع استفاده می‌کند.

بهره‌گیری از فناوری حالت جامد، به معنی عدم امکان نشت الکترولیت است که مهم‌ترین عامل ایجاد آتش سوزی در باتری است. همچنین استفاده از مواد عایق حرارت و دافع حریق نیز به افزایش ایمنی پک باتری این خودرو کمک می‌کند. پیش‌تر شرکت اعلام کرده است که مسافت قابل پیمایش با هر بار شارژ خودرو، حدود 1000 کیلومتر است.

شرکت SAIC اعلام کرده است که عرضه خودروهای برند IM از سال آینده در اروپا آغاز می‌شود. اما همچنان مشخص نیست که مدل‌های تولیدی IM با همین برند به بازار عرضه می‌شوند و یا با تغییر نام، تحت برند MG معرفی شوند. IM در سال 2020 و توسط SAIC ، Alibaba و Xhangjiang Hi-Tech برای تولید خودروهای الکتریکی تاسیس شده است. تا این لحظه بیش از 8000 عدد از خودرو LS6 در بازار چین به فروش رفته است. IM LS6 رقیبی برای خودری Model X Plaid تسلا است و 787 اسب بخار خروجی دارد و در 3.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

پیش از این نیز دیگر خودروساز چینی، یعنی شرکت NIO وعده داده بود تا خودروی دارای باتری حالت جامد را در سال 2022 راهی بازار کند اما تاریخ عرضه آن را تا سال جاری به تعویق انداخت. باتری‌های حالت جامد شرکت به دلیل قیمت بالای تولید، تا کنون نتوانسته‌اند راه خود را به بازار خودروی الکتریکی باز کنند.

منبع:

https://carnewschina.com/2024/03/25/im-l6-worlds-first-production-car-with-a-solid-state-battery/

ارسال دیدگاه