تولید باتری‌های حالت جامد، در دستور کار بزرگ‌ترین باتری‌ساز دنیا قرار دارد

شرکت چینی CATL، قصد دارد تا سال 2027 باتری های تمام حالت جامد را در مقیاس کوچک تولید کند.

این اولین باری است که این سازنده‌ی باتری جدول زمانی تولید باتری‌های جدید را اعلام می‌کند. اما تولید با حجم بالا همچنان با چالش‌هایی از جمله هزینه مواجه خواهد بود. در حال حاضر، چگالی انرژی باتری‌های لیتیوم-یون حاوی الکترولیت مایع می‌تواند به 350 وات ساعت بر کیلوگرم برسد، اما ادامه بهبود میزان چگالی انرژی در باتری مرسوم، دشوار است.

باتری‌های حالت جامد از نظر چگالی انرژی و ایمنی بسیار عالی هستند و انتظار می‌رود چگالی انرژی آن به 500 Wh/kg برسد. CATL در حال تلاش برای به دست آوردن سهم 1 درصدی باتری‌های حالت جامد خود از بازار آینده‌ی باتری است، اما هنوز بسیاری از مسائل علمی در انتظار حل شدن هستند.

شرکت CATL  بیش از یک دهه تحقیق و توسعه را در باتری های تمام حالت جامد انجام داده است و یک تیم متشکل از نزدیک به 1000 نفر محقق در زمینه باتری‌های نوین تشکیل داده است. شریک تجاری CATL، شرکت NIO هنگام رونمایی از خودروی برقی سدان ET7 در ژانویه 2021، باتری نیمه جامد 150 کیلووات ساعتی را معرفی کرد.

پس از تاخیری طولانی مدت، مدیریت Nio در اوایل آوریل اعلام کرد که بسته‌های باتری 150 کیلووات ساعتی به بهره برداری رسیده‌اند. این شرکت در این ماه به برد واقعی بیش از 1000 کیلومتر به ازای هر بار شارژ در خودروی ET7 دست یافت.

در فرآیند جایگزینی باتری‌های حاوی الکترولیت مایع، بدست آوردن 1 درصد از سهم بازار، یک پیشرفت مهم برای باتری‌های حالت جامد است. باتری های مرسوم حداقل تا 20 سال آینده فناوری مسلط بر بازار هستند و 20 تا 30 سال زمان لازم است تا باتری های حالت جامد به سهم 50 درصدی از بازار برسند.

منبع:

https://cnevpost.com/2024/04/29/catl-to-produce-solid-state-batteries-2027/

ارسال دیدگاه