زندگی دوباره برای باتری‌های لیتیوم یون

سلول‌های لیتیوم یون دور ریخته شده از خودروهای الکتریکی می‌توانند به عنوان دستگاه‌های ذخیره انرژی ساکن مورد استفاده مجدد قرار گیرند. محققان دانشگاه فناوری گراتس (Graz) اتریش اولین شاخص‌ها را برای ارزیابی وضعیت قابل اعتماد باتری‌های کارکرده شناسایی کرده‌اند.

در سال 2030، حدود 1.2 میلیون باتری در ماشین‌های برقی، اتوبوس‌ها و ماشین‌آلات ساختمانی در سرتاسر جهان از چرخه‌ی عملکرد خارج می‌شوند. زیرا به پایان عمر برنامه‌ریزی شده خود می‌رسند و به دلیل اسقاط وسایل نقلیه در پایان عمر، گارانتی و پشتیبانی از آنها خاتمه می‌یابد. تا سال 2040 حدود 14 میلیون باتری قدیمی وجود خواهد داشت. بازیافت مواد موجود در باتری اولین گزینه‌ای است که به ذهن می‌رسد، اما از نظر فنی هزینه‌ی فراوانی به دنبال دارد. بنابراین، استفاده از ظرفیت باقیمانده در باتری‌ها برای کاربردهای ذخیره‌ انرژی ساکن می‌تواند راه حل اقتصادی‌تری باشد. این امر نیاز به یک ارزیابی مستدل از عملکرد و امنیت باتری‌های متسعمل دارد. در دانشگاه فناوری گراتس، محققان مؤسسه ایمنی وسایل نقلیه اکنون پارامترهایی را تعیین کرده‌اند که می‌تواند برای ارزیابی مطمئن وضعیت باتری های دور ریخته شده مورد استفاده قرار گیرد.

تا به امروز، کاهش ظرفیت شارژ و افزایش مقاومت داخلی به عنوان نشانه‌ای از وضعیت باتری استفاده شده است. با این حال، این متغیرها برای تصمیم‌گیری در مورد استفاده احتمالی ثانویه باتری‌ها کافی نیست. بنابراین محققان 13 متغیر اندازه‌گیری‌شده مختلف را در طول چرخه‌های شارژ و دشارژ تکرارپذیر ثبت کردند که برای مثال می‌توان به ظرفیت شارژ و دشارژ، تفاوت دما بین قطب‌ها در طول فرآیند شارژ یا رفتار سلول باتری پس از شارژ اشاره کرد.

پروژه COMET SafeLIB  که در موسسه ایمنی خودروی دانشگاه گراتس در جریان است، متشکل از گروهی از موسسات تحقیقاتی و شرکت‌های خودروسازی و فناوری است که بر روی ارزیابی ایمنی مرتبط با باتری‌های لیتیوم یونی مستعمل کار می‌کنند.

احتمالاً چند سال طول می کشد تا باتری های مستعمل به طور گسترده در کاربردهای ثانویه (Second Life) مورد استفاده قرار گیرند و منجر به ایجاد یک چرخه پایدار ارزش افزوده شود. مواد فعال جدید، ایمنی فناوری‌های مختلف باتری، مقرون به صرفه بودن برنامه های کاربردی عمر دوم و سوالات حقوقی در مورد حفاظت از داده‌های خودروی برقی نیز در پیشرفت این بخش از بازار باتری‌های لیتیوم-یون موثر خواهند بود.

منبع:

https://www-tugraz-at.translate.goog/forschung/fields-of-expertise/advanced-materials-science/ueberblick-advanced-materials-science?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp

ارسال دیدگاه