آیا آینده خودروها، وابسته به باتری‌های حالت جامد است؟

بنظر می‌رسد که فناوری باتری‌های حالت جامد مهم‌ترین اتفاق در آینده‌ی خودروهای برقی باشد. چرا که توانایی ذخیره انرژی بیشتر، قیمت مقرون به صرفه و ایمنی بیشتری را نسبت به باتری‌های لیتیومی کنونی به همراه دارند.

اما مدیر فنی شرکت مرسدس، طبق اظهار نظری جالب، اعلام کرده است که با توجه به فناوری‌های توسعه یافته توسط محققان، ممکن است در آینده نیازی به استفاده از باتری با ساختار حالت جامد وجود نداشته باشد. او معتقد است که با بهبود وضعیت ذخیره انرژی در سلول‌های باتری موجود، بنظر نمی‌رسد که باتری‌های حاوی الکترولیت جامد بتوانند از لحاظ میزان انرژی ذخیره شده و حتی قیمت نهایی، با باتری‌های مرسوم رقابت کنند. این شخص در ادامه بیان کرد که دستیابی به میزان ذخیره انرژی، قیمت و ایمنی بیشتر از اعداد موجود کنونی، به زمان بسیار بیشتری از آنچه تا بحال انتظار می‌رفت نیاز دارد و بنظر نمی‌رسد که کاهش چشم‌گیری در هزینه‌های تولید باتری در آینده‌ای نزدیک رخ دهد بگونه‌ای که بتواند تاثیری چشم‌گیر در قیمت خودروهای برقی داشته باشد.

مهم‌ترین مزیت باتری‌های حالت جامد، ایمنی بیشتر آن‌هاست اما با پیشرفت‌هایی که در مسیر افزایش ایمنی پک باتری‌های لیتیومی انجام شده است، امکان جلوگیری از آتش‌سوزی در آن‌ها به شدت افزایش یافته است که باعث کم‌رنگ شدن برتری باتری‌های حالت جامد می‌شود.

نظر این مدیر ارشد شرکت مرسدس، در تضاد با پیشرفت‌هایی است که شرکت‌هایی نظیر تویوتا و یا نیسان رقم زده اند. برای نمونه پیش‌تر اعلام شد که این دو شرکت از 4 سال آینده عرضه خودرو مجهز به باتری‌های حالت جامد را آغاز می‌کنند. اما بنظر می‌رسد که همچنان باید برای مشخص شدن مسیر فناوری در عرصه باتری‌های لیتیومی منتظر ماند.

منبع:

https://chargedevs.com/newswire/mercedes-cto-says-solid-state-batteries-may-not-be-necessary/

ارسال دیدگاه