خودروی الکتریکی Seagull شرکت BYD که کمتر از ۱۰ هزار دلار قیمت دارد، استاندارد جدیدی برای خودروسازان جهانی تعیین میکند و آمریکاییهای طبقه متوسط را به سمت خودروهای اقتصادی چینی سوق میدهد.
امروزه هیچ خریدار خودروی آمریکایی نمیتواند خودروی الکتریکی یک برند چینی را خریداری کند و هیچکس مطمئن نیست که این خودروهای الکتریکی چه زمانی در ایالات متحده قابل معامله خواهند بود. ویژگی برجسته این خودرو، برچسب قیمت ۹۶۹۸ دلاری آن است. این قیمت، میانگین هزینه یک خودروی الکتریکی آمریکایی را بیش از ۵۰ هزار دلار کاهش میدهد و تنها کمی بیشتر از یک اسکوتر Vespa است.
چنین قیمتگذاری تهاجمی توسط BYD که در اواخر سال ۲۰۲۳ از تسلا پیشی گرفت و به بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل شد، نشاندهنده این است که چگونه خودروسازان چینی، تولیدکنندگان آمریکایی را مجبور میکنند تا از تولید خودروهای گرانقیمت برای افراد ثروتمند به سمت تولید خودروهای الکتریکی کلاس اقتصادی با قیمت مناسب برای مصرف عموم مردم حرکت کنند.
خودروسازان آمریکایی اکنون با یک چالش بزرگتر از آسیا بازار روبرو هستند. چین که مدتها به عنوان مرکز تولید محصولات شرکتهای غربی شناخته شده، مصمم است تا دسترسی شرکتهای خود را به سراسر جهان گسترش دهد. این کشور قبلاً بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی بوده و از این مقیاس و دانش فنی تولیدی خود برای گسترش فروش مدلهای چینی با قیمت رقابتی به جهانی که بیشتر به محیطزیست اهمیت میدهد، استفاده میکند.
در حال حاضر، ورود سریع چین به بازار آمریکا به کمک تعرفههای سنگین و اقداماتی برای ایجاد موانع تجاری بیشتر علیه این کشور توسط ایالات متحده در حال مهار است. اما بازار چین حدود ۷۰ درصد از تمام خودروهای الکتریکی فروخته شده در جهان را تشکیل میدهد، بنابراین تلاش چین برای کاهش قیمتها در درازمدت نمیتواند نادیده گرفته شود حتی اگر مانورهای سیاسی قانونگذاران آمریکایی موفق به کند کردن پیشرفت خودروسازی چین به سمت ایالات متحده، پرسودترین بازار خودروی جهان شوند.
وجود این سیاستها، تولیدکنندگان را واردار به نوآوریهایی برای کاهش قیمت تمام شدهی خودروها میکند. مدیران شرکتهای خودرویی و سیاستمداران در واشنگتن درباره تهدیدی هشدار میدهند که میتواند به بقای برندهای خودروی آمریکایی آسیب برساند و میلیونها کارگری که در این شرکتها مشغول به کار هستند را بیکار کنند. ائتلاف حامی تولیدات آمریکایی، گروهی تجاری که توسط تولیدکنندگان بزرگ و اتحادیههای کارگری حمایت میشود، خواستار اقدامات تجاری حمایتگرایانه جدید علیه کالاهای چینی است تا از وقوع فاجعه در صنعت خودروی آمریکا جلوگیری کند. اما سوالی که در هر که مطرح است این است که چگونه باید با آنها رقابت کرد؟
شرکتهایی مانند فورد موتور، تسلا و دیگر خودروسازان به سرعت در حال بازنویسی برنامههای خود برای خودروهای الکتریکی هستند تا با این خودروهای جدید و ارزانقیمت که خارج از ایالات متحده فروخته میشوند، رقابت کنند. مدیرعامل فورد هشدار میدهد که هر خودروسازی که نتواند به زودی با چینیها در سطح جهانی رقابت کند، خطر از دست دادن تا ۳۰ درصد از درآمد خود را دارد.
مقایسه دو خودروی الکتریکی که هر دو در بازارهای محلی خود به عنوان خودروهای کمقیمت تلقی میشوند:
خودروی Atto 3 شرکت BYD، یک SUV پنج نفره با طراحی خمیده است و توسط تیمی به رهبری مدیر سابق طراحی آئودی و لامبورگینی، Wolfgang Egger طراحی شده است. این خودرو دارای داشبوردی شبیه به تسلا با یک صفحه نمایش مرکزی بزرگ است و مجموعه کاملی از ویژگیهای ایمنی را به همراه دارد، از جمله سنسورهای هشدار برخورد جلو و عقب، نظارت بر نقاط کور، هشدار ترافیک متقابل و ترمز اضطراری خودکار. قیمت این خودرو از ۳۱ هزار دلار شروع میشود، که حدود نصف میانگین قیمت یک خودروی الکتریکی آمریکایی است.
خودروسازان آمریکایی ابراز نگرانی میکنند که چین در حال تعیین یک استاندارد جهانی جدید است. برندهای چینی در حال حاضر در بازارهای منطقهای کلیدی مانند اروپا، مکزیک و خاورمیانه جایگاه خود را تثبیت کردهاند و مشتاق به رشد بیشتر هستند.
صادرات برای سودآوری خودروسازان چینی حیاتی است، زیرا آنها با ظرفیت بیش از حد نیاز بازارهای داخلی در کارخانههای خود در کشورشان مواجه هستند. در سه سال گذشته، چین به سرعت رشد کرده و به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شده است، به طوری که در سال گذشته ۵.۲ میلیون خودرو صادر کرده است در حالی که این عدد در سال 2020 به ۱ میلیون خودرو میرسید. اما بیشتر خودروسازان چینی بخش اصلی سود خود را از صادرات محصولات بدست میآورند و در بازار داخلی محصولات را با حداقل حاشیهی سود به فروش میرسانند.
شرکتهای BYD و Geely در حال جذب خریداران خودرو در سراسر جهان با خودروهای متمایزی هستند که دارای امکانات رفاهی زیادی هستند. برخی از آنها با فناوری پیشرفتهای مانند قابلیت پارک خودکار مجهز شدهاند. بسیاری از آنها قیمتهایی بسیار پایینتر از برچسبهای قیمتی خودروهایی دارند که مدتهاست در بازارهای صادراتی آنها به فروش میرسد.
حمله چینیها ممکن است بزرگترین خطری باشد که شرکتهایی مانند تسلا، استلانتیس و کرایسلر در حال حاضر با آن روبرو هستند. خودروسازان غربی در تلاش هستند تا تقاضا برای مدلهای برقی خود را افزایش دهند. فورد و جنرال موتورز اخیراً تولید خودروهای الکتریکی خود را به دلیل کاهش تقاضا که بخشی از آن ناشی از قیمتهای بالا، نقصهای سختافزاری و نرمافزاری در عرضه، و نگرانیهای مصرفکنندگان در مورد زیرساختهای شارژ نامناسب آمریکا است، کاهش دادهاند. فورد در حال پاسخ دادن به این تهدید با تغییر تمرکز خود از خودروهای بزرگ الکتریکی به خودروهای کوچک و کمهزینه است و برنامههای تولید مدلهای SUV الکتریکی را به تأخیر انداخته است.
اولین مدل از خودروهای اقتصادی شرکت فورد در اواخر سال 2026 عرضه خواهد شد و قیمت آن حدود 25,000 دلار خواهد بود که با قیمت پایه مورد انتظار یک خودروی الکتریکی کمهزینه که تسلا روی آن کار میکند، مطابقت دارد. در ابتدا، خودروی الکتریکی کوچک فورد با باتری فسفات آهن لیتیوم که حدود 30% ارزانتر از باتریهای لیتیوم یونی حاوی نیکل و کبالت است است، تامین نیرو خواهد شد، اما فورد در حال بررسی فناوریهای باتری دیگر برای کاهش بیشتر هزینهها است.
برخلاف خودروهای کوچک گذشته تولید شده توسط فورد که ضررده بودند، خودروی الکتریکی کوچک باید در عرض یک سال پس از ورود به بازار به سوددهی برسد. این هدف بزرگی برای شرکتی است که امسال تا 5.5 میلیارد دلار ضرر از بخش خودروهای الکتریکی پیشبینی کرده است.
در همین حال، مقامات در واشنگتن به دنبال راههایی برای جلوگیری از ورود خودروهای الکتریکی چینی به آمریکا هستند. در سال جاری تعرفهی بالای 30 درصدی توسط آمریکا برای ورود خودروهای الکتریکی به داخل خاک این کشور اعمال میشود. این تعرفه بالا به اندازهای است که عملاً تمامی مدلهای الکتریکی ساخت چین را از بازار آمریکا منع کرده، به جز چند مدل که توسط شرکت سوئدی ولوو و Polestar که هر دو به گروه جیلی تعلق دارند، در آمریکا فروخته میشوند.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، به دلایل امنیت ملی در حال بررسی ممنوعیت خودروهای چینی متصل به اینترنت است.
او اشاره کرده که دولت چین ممکن است از این خودروها به عنوان ابزار جاسوسی متحرک استفاده کند. چنین اقدامی میتواند واردات تمامی خودروهای ساخت چین را ممنوع کند زیرا اکثر خودروهای مدرن مجهز به مودم هستند و بنابراین قادر به جمعآوری دادهها میباشند.
اگرچه اقدامات محدودکننده به منظور جلوگیری از صادرات چین به آمریکا طراحی شدهاند، کارشناسان هشدار میدهند که ممکن است منجر به ایجاد راهحلهای خلاقانهای شوند. در دهه 1980، اقدامات تجاری سختگیرانه آمریکا، از جمله محدودیتهای صادراتی تحمیلی بر خودروسازان ژاپنی، تنها منجر به تأسیس کارخانههای غیر اتحادیهای توسط شرکتهایی مانند هوندا، نیسان و تویوتا در آمریکا شد.
هیچ برند چینی تاکنون برنامهای برای ایجاد کارخانهای در آمریکا اعلام نکرده است، اما BYD در حال جستجوی محلی برای احداث کارخانهای در مکزیک است که میتواند به دلیل توافقنامه ایالات متحده-مکزیک-کانادا (USMCA)، خودروهای خود را بدون تعرفه به آمریکا وارد کند. زیرا در آنجا یک زنجیره تأمین، هزینه پایین ساخت و ساز، هزینه پایین نیروی کار و توافق نامه USMCA به BYD امکان دسترسی به بازار آمریکا را میدهد.
چینیها در سالیان اخیر توانستهاند به فناوریهایی برای تولید ارزان قیمت خودروهای الکتریکی دست پیدا بکنند. اما در بخش طراحی و ظاهر محصولات نیز پیشرفت چشمگیری داشتهاند و دیگر نمیتوان ظاهر خودروهای چینی را به عنوان یک نقطه ضعف برای آنها در نظر گرفت.
برای ارجاع به منبع، کلیک نمایید.