کاتدهای بدون کبالت باتری های لیتیوم یون

مهلت ثبت‌نام:

29 اسفند 1402

معرفی

باتری‌های لیتیوم-یون در حال تبدیل شدن به قلب صنایع خودروسازی و انرژی دنیا هستند. از همین رو تلاش برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت این باتری‌ها در سطح وسیعی در حال پیگیری است. یکی از چالش‌های مهم صنعت باتری، استفاده از فلز کمیاب کبالت در برخی انواع این باتری‌ها است که خصوصاً در حمل و نقل برقی و وسایل الکترونیکی قابل حمل از آن استفاده فراوانی می‌شود. کبالت فلزی گران‌بها، کمیاب و آلوده‌کننده محیط زیست است و بعلاوه زنجیره تأمین آن در دنیا با ریسک‌های بسیاری روبروست از همین رو شرکت‌های بزرگ به دنبال کاهش میزان مصرف و حتی جایگزینی کامل این فلز در باتری‌ها هستند. مواد کاتد فاقد کبالت (Cobalt-free Cathode Materials)، همانطور که از نام آن پیداست، مواد کاتدی برای باتری های لیتیوم یونی هستند که نیازی به کبالت ندارند. رایج‌ترین نوع ماده کاتدی بدون کبالت که بطور گسترده در صنعت استفاده می‌شود، لیتیوم آهن فسفات (LFP) است ولی این ماده از مشکل ظرفیت و ولتاژ پایین رنج می‎برد. از همین رو محققان به دنبال پیدا کردن موادی هستند که هم در آنها از کبالت استفاده نشود و هم چگالی انرژی بالایی داشته باشند که تمرکز فراخوان حاضر نیز معطوف به این نوع از کاتدهاست. کاتدهای اسپینلی نظیر LNMO ، کاتدهای لایه‌ای نظیر NFA و NMA ، الوین‌هایی مثل LiNiPO4 و کاتدهای نمک صخره بی‌نظم از جمله کاتدهای بدون کبالت با چگالی انرژی بالا هستند که تحقیقات بر روی آنها ادامه دارد.

حمایت‌ها

میزان و نحوه حمایت از پژوهشگران طبق آیین‌نامه حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و دستاوردهای مستخرج و ذیل عنوان پایان‌نامه‌های موضوع ویژه که می‌توانید آن را از اینجا مشاهده نمایید انجام خواهد شد. علاوه بر حمایت‌های ذکر شده در آیین‌نامه فوق، شبنا امکان نمونه‌سازی و تست باتری‌های سکه‌ای را نیز در حد توان برای طرح‌ها فراهم خواهد کرد. متقاضیان به منظور ثبت درخواست‌های خود می‌توانند به اینجا مراجعه نمایند و به عنوان متقاضی ثبت نام نموده و مدارک و اطلاعات لازم را بارگذاری نمایند.

راه‌های ارتباطی

متقاضیان می توانند جهت پرسش سوالات خود از طریق آدرس یارانامه battery@nano.ir و یا شماره تلگرام 09963578286  اقدام فرمایند. همچنین آخرین اخبار و اطلاعیه‌ها از طریق وب سایت batterynetwork.ir به اطلاع عموم خواهد رسید. لازم به ذکر است که درخواست‌ها تنها و تنها باید از طریق سامانه کایپر به آدرس rms.nano.ir بارگذاری شوند و درخواست‌هایی که از طرق دیگر ارسال گردند به هیچ وجه مورد بررسی قرار نخواهند گرفت.

* لازم است متقاضیان برای اطلاعات بیشتر در مورد این فراخوان فرم RFP را دانلود نموده و مطالعه نمایند.

ارسال دیدگاه