تقاضای فزاینده برای باتری و محدودیت در تولید آن، یکی از اصلیترین موانع موجود بر سر راه برقیسازی صنعت خودرو شده است بگونهای که ایالات متحدهی آمریکا پس از سی سال، دوباره فعالیت خود را برای استخراج کبالت در تنها معدن کبالت آمریکا از سر گرفته است. شرکت معدنی استرالیایی Jervois Global، در تلاش برای احداث اولین معدن کبالت در آیداهوی آمریکا است. تامین کبالت یکی از اولویتهای مورد نیاز در راستای امنیت ملی این کشور است. شرکت Jervois، معادنی از نیکل و کبالت در برزیل دارد و در حال تلاش برای فعالیت در معادن کانادا و استرالیا است. در حالی که 80 درصد از ظرفیت تولید مواد باتری در چین قرار دارد، اما سایر کشورها نیز در حال توسعهی زیرساختهای خود برای تهیه مواد اولیه هستند. برای مثال، یکی از بزرگترین تاسیسات معدنی به نام Kokkola که در کشور فنلاند قرار دارد نیز از جمله زیرمجموعههای شرکت Jervois است.
کبالت یکی از عناصر مهم بکار رفته در باتریها است که دولت آمریکا آن را در لیست مواد معدنی استراتژیک خود قرار داده است. رقابت شدید خودروسازان برای تسخیر سهمی بزرگتر در بازار خودرو در آینده، منجر به ایجاد کمبود در مواد اولیهی مورد نیاز باتریهای لیتیوم-یون شده است. شرکتهای جنرال موتورز و فورد، با انعقاد قراردهایی با شرکتهای تامین کنندهی فلزات بکار رفته در باتری، سعی کردهاند بخشی از نیاز خود را تامین کنند. بیش از دو سوم کبالت در جمهوری کنگو استخراج میشود لذا در تمام دنیا سعی میشود تا وابستگی به واردات از این کشور کاهش یابد.
خودروهای الکتریکی آمریکایی میتوانند از معافیتهای مالیاتی تا سقف 7500 دلار، تحت فرمانهای صادر شده توسط رئیس جمهور این کشور بهره ببرند. این معافیت شامل خودروهایی میشود که از مواد معدنی استخراج یا فراوری شده در خاک ایالات متحده آمریکا در محصول خود استفاده کرده باشند. طبق پیشبینی-های به عمل آمده، معدن کبالت آیداهو، ظرفیت تولید سالانه 2000 تن کبالت را دارد. مواد استخراج شده از این معدن، از آمریکا خارج میشود تا به محصولات نهایی مورد استفاده در باتری تبدیل شده و سپس به آمریکا باز خواهد گشت. نیاز کل صنعت باتری به کبالت در حال حاضر در حدود 127500 تن است و تا سال 2030، به 156000 تن خواهد رسید. رشد استفاده از کاتدهای آهنفسفات (LFP) یکی از دلایل رشد نیاز به کبالت در سالهای آینده خواهد بود.
برای مشاهده متن اصلی خبر روی اینجا کلیک کنید.