10 تولید کننده برتر در حوزه باتری وسایل نقلیه الکتریکی در جهان

مقدمه

باتری‌ها قلب تپنده وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) هستند، اما کدام سازنده‌ها در ارائه آن‌ها به بازار الکتریکی پیشرو هستند؟

انتظار می‌رود در دهه آینده دارایی خالص بازار جهانی ت باتری با یک رشد چشمگیر  از 17 میلیارد دلار به 95 میلیارد دلار برسد. در سالیان اخیر با تغییر رویکرد جهان به سمت حذف کربن و کاهش تولید کربن دی اکسید، فعالیت شرکت‌های تولید کننده باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی (به عنوان جایگزین سوخت­های فسیلی) به سرعت  در حال شتاب گرفتن است.

بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط شرکت SNE Research کره جنوبی، فروش جهانی باتری‌های لیتیوم یونی در سال گذشته (2021) تقریبا معادل 116.6 گیگاوات ساعت بوده است. در این میان مجموع سهم فروش 10 شرکت برتر باتری لیتیوم یونی معادل  101.3 گیگاوات ساعت بوده، که این بدان معنی است  که این شرکت­ها 86.87 درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص داده­اند. این پدیده همچنین نشان دهنده تمرکز بازار فعلی باتری‌های لیتیومی در کشورهای آسیایی است.

تسلط کشورهای آسیایی بر بازار تولید باتری EV

علی رغم تلاش‌های زیاد کشور ایالات متحده و کشورهای اروپایی برای رهبری بازار تولید باتری‌های EV، همچنان 10 شرکت برتر تولید باتری‌های الکتریکی در آسیا قرار دارند.

سه شرکت برتر جهان در این حوزه از کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی هستند، بدین معنی که هر 10 شرکت برتر جهان همه در این سه کشور هستند و نزدیک به 90٪ از سهم بازار را اشغال می‌کنند. بنابراین قدرت­های جهانی تولید باتری لیتیوم را کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی تشکیل داده­اند. در حال حاضر شرکت‌های چینی تقریبا 56 درصد از بازار باتری‌های EV را تشکیل می‌دهند، 26 درصد آن کره‌ای و بقیه ژاپنی هستند. طبیعتا سهم اروپا و ایالات متحده  بسیار کمتر از  سهم این سه کشور است.

تحقیقات نشان می‌دهد که شرکت­های CATL چین، LG Energy Solution، BYD، Panasonic و SK On پنج شرکت بزرگ باتری لیتیومی را تشکیل داده­اند. شرکت CATL با داشتن 32 درصد از سهم بازار (معادل 37 گیگاوات ساعت انرژی) در سال 2021 در رتبه اول جهان قرار گرفت. همچنین پنج شرکت برتر چین در مجموع  56 درصد از فروش جهانی باتری‌های لیتیومی را به خود اختصاص داده‌اند که بیش از نیمی از فروش جهانی را شامل می­شود. در واقع شرکت‌های تولید باتری لیتیومی در چین به رهبران اصلی این بازار جهانی تبدیل شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار شرکت SNE Research کره جنوبی، شرکت چینی CATL با افزایش تولید خود در سال 2022 توانسته است 34 درصد سهم بازار را در اختیار بگیرد و همچنان عنوان بزرگترین شرکت باتری برق جهان را به خود اختصاص دهد. در جدول زیر لیست 10 تولیدکننده برتر باتری خودروهای الکتریکی در جهان در سال 2022 و میزان سهم آن­ها در بازار  به نمایش گذاشته شده است.

10 شرکت برتر تولید کننده باتری‌های EV در سال 2022

رتبه شرکت

سهم بازار در 2022

کشور
1 CATL 34% چین
2 LG Energy Solution 14% کره جنوبی
3 BYD 12% چین
4 Panasonic 10% ژاپن
5 SK On 7% کره جنوبی
6 Samsung SDI 5% کره جنوبی
7 CALB 4% چین
8 Guaxuan 3% چین
9 Sunwoda 2% چین
10 SVOLT 1% چین

 

  1. CATL

سهم بازار: 34 درصد

CATL یکی از شرکت­هایی است که پیچیده‌ترین فن‌آوری‌های باتری را در سطح جهانی ارائه می‌کند. این شرکت بیشترین سهم بازار آسیا و جهان را در اختیار دارد.

این شرکت باتری‌های الکتریکی گوناگونی را برای کاربردهای صنعتی مختلف برای مثال برای معدن، ساخت و ساز و همچنین برای حمل و نقل فراهم می‌کند. این شرکت با استفاده از نوآوری‌های خود، می­تواند برق رسانی به بنادر را نیز پشتیبانی ‌کند. همچنین لازم به ذکر است که محصولات شرکت CATL سهم بالایی در زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی دارند.

CATL برند پیشرو در تولید باتری وسایل نقلیه الکتریکی است، این شرکت در سال 2011 تاسیس شد و به سرعت جایگاه خود را در بازار EV ارتقا داد به طوری که این شرکت توانست بازار خود را از 32% در سال 2021 به 34% در سال 2022 گسترش دهد. این شرکت در حال حاضر یک سوم بازار وسایل نقلیه الکتریکی را تحت سلطه دارد. CATL یک برند تولید کننده باتری EV در چین است و به دنبال آن BYD قرار دارد که سومین تولید کننده باتری بزرگ در جهان است که کنترل 12 درصد از سهم بازار را در دست دارد. این دو شرکت دو برند پیشرو در چین هستند، همچنین سایر شرکت‌های چینی به همراه این دو برند 56 درصد سهام در بازار تولید باتری‌های الکتریکی را تشکیل می‌دهند.

در حالی که CATL روی باتری‌های لیتیوم یونی با دوام بیشتر تمرکز دارد، شرکت  BYD، باتری لیتیوم آهن فسفات را  که ایمن‌تر است، انتخاب کرده است. اگرچه باتری لیتیوم آهن فسفات دارای امنیت بالاتری نسبت به باتری­های NCM هستند، اما سقف ظرفیت باتری کمتری دارند. ولی، علیرغم امنیت پایین‌تر باتری‌های NCM، شرکت CATL بر روی این نوع از باتری‌ها که ظرفیت بالایی دارند تمرکز بیشتری کرده است.

CATL

شکل 1. نمایی از شرکت CATL، واقع در شهر ساحلی نینگده در چین

CATL باتری‌های حالت جامد و باتری‌های لیتیوم یونی را برای شرکت­های بزرگ در صنعت خودرو تولید می‌کند که از جمله می­توان به شرکت­های پژو، هیوندای، هوندا، بی‌ام‌و، تویوتا، فولکس واگن و ولوو اشاره کرد. همچنین شرکت تسلا نیز باتری‌های ساخت CATL را برای خط مونتاژ خود که در شانگهای مستقر است استفاده می‌کند.

طبق تحقیقات SNE کره جنوبی، CATL در سال 2022 تقریبا 70.9 گیگاوات ساعت باتری فروخته است که 115.6 درصد افزایش فروش داشته است.

CATL از اوایل بدو تاسیس خود در سال 2011 با بی‌ام‌و شریک شد. از آن زمان تاکنون، با سرمایه گذاری مشترک خود با خودروسازان چینی مانند SAIC motors، Dongfeng Motors، GAC Group، Geely Auto Group و FAW، حدود 1.3 تریلیون سهام سرمایه گذاری کرده است.

  1. LG Energy Solution

سهم بازار: 14 درصد

LG یک شرکت پیشرو در زمینه علم محور و یک شرکت شیمیایی است که پیشرفته ترین باتری‌های جهان را ارائه می دهد. این شرکت از زمان تأسیس خود به طور مداوم از طریق چالش‌ها و نوآوری‌های فراوان به رشد دست یافته است. این شرکت دارای یک سبد تجاری متنوع، متعادل و رقابتی در سطح جهانی است که شامل پتروشیمی، مواد پیشرفته، علوم زیستی و شرکت‌های متخصص در باتری است. این شرکت مواد با کیفیت بالا را برای باتری‌های قابل شارژ، صنعت IT و صنعت خودرو توسعه می‌دهد. این شرکت تامین کننده اصلی باتری برای بازار اروپا و تامین کننده اصلی باتری خودروهای الکتریکی در ایالات متحده است.

در اکتبر 2021 شرکت LG Energy Solution کره جنوبی برای جبران خطرات ناشی از باتری‌های معیوبی که برای 143000 خودروی الکتریکی شورلت بولت در ایالات متحده تولید کرده بود مجبور به بازپرداخت 1.9 میلیارد دلار به جنرال موتورز شد؛ علی رغم این غرامت سنگین، این شرکت همچنان به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ باتری‌های الکتریکی در جهان شناخته می­شود.

با وجود اینکه تولیدات این شرکت نسبت به سال قبل کمتر بود، ولی شرکت  LG Energy Solution توانست کنترل 14 درصدی خود را بر بازار باتری­های خودروهای الکتریکی را حفظ کند.

این شرکت، در سپتامبر 2022 سفارشی برای باتری‌های EV که بیش از 200 میلیارد دلار بود دریافت کرد و به یکی از مطلوب‌ترین کسب ‌وکارها برای همکاری در تامین امنیت باتری برای تولید انبوه خودرو تبدیل شد. این شرکت چیزی فراتر از راه‌حل‌های انرژی ارائه می‌کند در واقع آن­ها فناوری مدیریت سیستم‌های باتری و ادغام آن‌ها در بدنه خودرو را ارائه می‌کنند.

  1. BYD

سهم بازار: 12 درصد

پاناسونیک رتبه سوم را به شرکت چینی BYD واگذار کرد، این جابه‌جایی رتبه به این دلیل اتفاق افتاد که BYD توانست سهام خود را در یک سال دو برابر کند. بررسی‌های اخیر و ارقام بازار نشان می‌دهد که شرکت تحت رهبری وارن بافت (پنجمین فرد ثروتمند جهان) ممکن است در چند ماه آینده از LG Energy Solution نیز پیشی بگیرد.

BYD مخفف Build Your Dreams است و یک شرکت چینی در حال تقویت است که تولید باتری خود را برای پاسخگویی به تقاضاهای رو به رشد در صنعت خودروهای الکتریکی دو برابر کرده است.

BYD دارای 11 کارخانه تولیدی در سراسر چین است که ظرفیت تولید 200 گیگا وات ساعت باتری را دارد. در آگوست 2021، شرکت Fudi Industry که بخش دیگری از صنایع BYD است یک واحد کامل اختصاصی باتری راه اندازی کرد.

سازنده باتری BYD، وقت خود را برای بازار آسیا تلف نمی‌کند. بلکه این شرکت با ورود به بازارهای ایالات متحده و اروپا به طور قابل توجهی رشد کرده است تا بتواند برخی از تولیدکنندگان خودروهای پیشرو را در جهان در اختیار بگیرد.

هرچند در ابتدا فقط توسط یک منبع خبری محلی گزارش شده است که BYD قرار است باتری‌های تسلا را تامین کند، ولی چندی بعد این خبر در 8 ژوئن 2022 توسط مدیران BYD تایید شد.

لیان یوبو، یک خبرگزاری دولتی چین، گفت که یکی از مدیران ارشد BYD به CGTN گفته است: ما اکنون دوستان خوبی با ایلان ماسک هستیم، زیرا به زودی در حال آماده‌ شدن برای عرضه باتری‌های تسلا هستیم. BYD برای مدت بسیار طولانی است که باتری‌هایی را برای شرکت‌های خودروسازی مانند تویوتا تامین می‌کند.

BYD محصولی به نام باتری تیغه‌ای تولید کرده است. باتری‌های لیتیوم یونی از کبالت یا نیکل استفاده می‌کنند و برد بیشتر و همچنین قیمت بالاتری دارند، اما باتری تیغه‌ای BYD دارای ساختار لیتیوم یون فسفات (LFP) است و بهبود پایداری حرارتی و مقاومت بیشتر در برابر ضربه را نوید می‌دهد.

  1. پاناسونیک

سهم بازار: 10 درصد

وقتی صحبت از پاناسونیک به میان می‌آید، منظور ما یک شرکت تولید کننده تلویزیون و سایر لوازم خانگی نیست. بلکه شرکت پاناسونیک یکی از ارائه دهندگان اصلی صنعت الکترونیک است زیرا همچنان در خط مقدم نوآوری باتری برای خودروهای الکتریکی قرار دارد. این شرکت بیش از 40 سال است که رهبری باتری را در بازارهای مختلف جهان جشن می‌گیرد.

پاناسونیک با 10 درصد سهم از بازار تنها یک پله از BYD عقب است. در اوایل سال 2015، پاناسونیک تنها شرکتی بود که باتری‌های تسلا را تامین می‌کرد. این حمایت پاناسونیک بود که دوباره به تسلا اجازه داد تولید خود را افزایش دهد.

این شرکت در حال حاضر با تسلا کار می‌کند تا تولید قالب جدید سلول باتری 4680 خود را آغاز کند که انتظار می‌رود با بهبود ظرفیت قابل توجهی همراه شود. احتمالا پاناسونیک در سال 2023 تولید خود را آغاز کند.

BYD

شکل 2. دفتر مرکزی پاناسونیک واقع در کادوما، اوساکا در ژاپن است.

  1. SK Innovation (SKI)

سهم بازار: 7 درصد

SK Innovation یک شرکت هلدینگ بین‌المللی پیشرو در زمینه انرژی، پتروشیمی، باتری‌های الکترونیکی و مواد الکترونیکی اطلاعات است. این شرکت عمدتا از طریق 6 شرکت تابعه خود فعالیت می‌کند: SK Energy، SK Geocentric، SK Lubricants، SK Incheon Petrochem، SK Trading International و SK IE Technology. این شرکت باتری‌های لیتیوم یونی را برای خودروها و ESS (سیستم ذخیره انرژی) تولید می‌کند. در مسیر پیشرفت باتری­های تولید شرکت SKI، این شرکت واحدهایی را به هیوندای عرضه می‌کند و با دیگر تولیدکنندگان پیشرو در صنعت خودروسازی همکاری می‌کند. این شرکت انتظار دارد در سایر زمینه‌هایی که از وسایل نقلیه الکتریکی پشتیبانی می‌کنند، مانند پیشنهادات Battery-as-a-Service (BaaS) و طراحی راه‌حل‌هایی برای ذخیره انرژی، رشد کند.

SK On بزرگترین هدف برنامه ریزی شده برای شرکت خود را دارد، این شرکت قصد دارد تا سال 2030 خود را به بزرگترین تولید کننده باتری EV تبدیل کند.

جی در مصاحبه‌ای می‌گوید: ما قطعا همتراز با شرکت‌های رتبه اول یا پیشروترین سازنده باتری در جهان خواهیم بود.

به عنوان پنجمین تولید کننده باتری EV، این شرکت ظرفیت تولید 13.2 گیگاوات ساعت را دارد. تحقیقات SNE کره جنوبی گزارش داد که این شرکت 13.2 میلیارد دلار فروش داشته است.

این شرکت رقیب اصلی دیگر سامسونگ است، شرکت سامسونگ قبلا رتبه پنجم را داشت اما شرکت SKI توانست به آرامی جایگاه شرکت سامسونگ را از آن خود کرد و در نهایت در سال 2021 از شرکت سامسونگ پیشی گرفت.

  1. سامسونگ SDI

سهم بازار: 5 درصد

بخش توسعه باتری و انرژی تجدیدپذیر سامسونگ سهم مهمی در بازار خودروهای الکتریکی دارد. این تجارت ادغام خودرو و فناوری را نشان می‌دهد، زیرا باتری‌های وسایل نقلیه و همچنین سایر قطعات الکترونیکی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

سامسونگ SDI ششمین شرکت بزرگ تولید باتری EV با سهم 5 درصدی در بازار است. تامین کنندگان قبلی باتری فولکس واگن اکنون در سرمایه گذاری مشترک 1.2 میلیارد دلاری خود در ایالت ایندیانا در ایالات متحده، با شرکت خودروسازی Stellantis شریک خواهند شد.

این شرکت در ابتدا قصد دارد به ظرفیت خروجی سالانه 23 گیگاوات ساعت برسد و برنامه‌هایی نیز برای افزایش آن به 33 گیگاوات ساعت در آینده دارد.

سامسونگ در سال 2019 قرارداد بلندمدت تامین باتری با BMW را تا سال 2031 امضا کرد، هچنین غول خودروسازی آلمان به باتری‌های سیلندر عصر جدید که توسط تسلا نیز استفاده می‌شد، علاقه دارد.

رئیس تیم بازاریابی استراتژیک خودرو و باتری ESS، گفت: شرکت Samsung SDI به طور مداوم در حال توسعه فناوری باتری‌های متمایز بوده است و برای رهبری بازار خودروهای برقی بر اساس بهترین کیفیت تلاش می‌کند.

شکل 3. باتری‌های لیتیوم یونی سامسونگ SDI

  1. CALB

سهم بازار: 4 درصد

CALB با توسعه واحدهای نوآورانه برای اتوبوس‌های الکتریکی عمومی، ون‌ها، کامیون‌ها و وسایل نقلیه تحویلی برای امثال شرکت UPS، راه‌حل‌های باتری با فناوری پیشرفته را تامین می‌کند که نیازهای بخش حمل ‌و نقل عمومی چین را برآورده می‌کند.

CALB یک غول جدید باتری EV چینی است که به تازگی ظهور کرده است. CALB جایگاه سه سازنده برتر باتری EV را هدف قرار داده است. CALB قصد دارد ظرفیت تولید خود را به 200 گیگاوات ساعت افزایش دهد. یکی از مدیران CALB در مصاحبه‌های خود با بلومبرگ گفت که سهم بازار داخلی آن‌ها مطمئناً در سال 2023 افزایش خواهد یافت و سهم بازار خارجی آن‌ها نیز در سال آینده رونق خواهد گرفت. این مقام اجرایی همچنین خاطرنشان کرد: منابع مالی عرضه اولیه برای تحقیق و توسعه و توسعه شرکت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با وجود اینکه هشت مرکز قابل توجه در زمینه تولید باتری در سراسر چین وجو دارد، CALB یک توافق اولیه برای ساخت یک کارخانه باتری در اروپا امضا کرده است و قصد دارد ظرفیت خود را تا 100 گیگاوات ساعت در گوانگژو و جیانگمن افزایش دهد. همچنین CALB پروژه‌ای برای افزایش تولید به میزان 100000 تن مواد لیتیوم کاتدی در هر سال دارد. علاوه بر این، همانطور که در اسناد فهرست فروش این شرکت ذکر شده است، این شرکت در سال گذشته سود قابل توجهی کسب کرده است.

  1. Guoxuan High Tech شانگهای

سهم بازار: 3 درصد

شرکت فناوری انرژی جدید گواکسوان (Guoxuan) شانگهای، یکی دیگر از غول­های فن آوری در زمینه باتری‌های الکتریکی در چین است. این شرکت با افزودن 1 درصد دیگر از سهم بازار به خود، فناوری باتری پیشرفته‌ای را با طراحی خط تولید استاندارد شده ارائه می‌دهد. کیفیت محصولات یک بخش مهم برای تولید باتری در این شرکت است که باعث شده است این شرکت از نظارت و بهینه سازی سیستم استفاده ‌کند.

شرکت گواکسوان در سال 1998 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن که در هفئی (در چین)  قرار دارد تولید کننده باتری‌های لیتیومی است. همچنین این شرکت  به فعالیت در زمینه  تحقیق و توسعه باتری است بسیار علافه مند است. در سال 2021، گواکسوان یک LFP جدید با چگالی انرژی بالا تولید کرد. این شرکت اعلام کرده است که سلول‌های جدیدش دارای ظرفیت 210 وات ساعت بر کیلوگرم هستند که می‌تواند یک رکورد جهانی به حساب آید. برای درک بهتر از بزرگی این عدد توجه داشته باشید که در مقایسه، تسلا مدل 3 و مدل Y در شانگهای به سلول‌های LFP  شرکت CATL مجهز هستند که گفته می‌شود 125 وات ساعت بر کیلوگرم را در هر بسته باتری ارائه می‌کنند.

  1. Sunwoda

سهم بازار: 2 درصد

Sunwoda یکی از شرکت های پیشرو در صنعت انرژی‌های نو است. این شرکت پس از 20 سال توسعه، به یک رهبر جهانی در صنعت باتری لیتیوم یون تبدیل شده است و فناوری خود را برای ارائه خدمات راه حل یکپارچه انرژی جدید سازگار با محیط زیست، سریع و کارآمد به کار می گیرد. Sunwoda به خود می‌بالد که از طریق ارائه باتری‌های لیتیوم یون خود، یکی از فعالان کلیدی در صنعت الکتریسیته است.

سان‌ودا یکی دیگر از شرکت‌های مستقر در چین است که پایه تولید جهانی آن 51 میلیون فوت مربع است و بیش از 36000 کارمند در سراسر جهان دارد.

سان‌ودا متعهد به تولید فناوری یکپارچه سازی باتری لیتیومی پیشرفته در چین است. زمانی که سان‌ودا برای اولین بار تأسیس شد، تمرکز آن بر روی باتری‌های غیر قابل شارژ (آلکالاین یا قلیایی) بود. بخش EVB (باتری وسایل نقلیه الکتریکی) سرمایه گذاری‌های زیادی را در نتیجه رشد قابل توجه اخیر این شرکت در صنعت باتری خودروهای الکتریکی خود اعلام کرده است.

تقریباً اکثر درآمدهای سان‌ودا در چین بدست می‌آید. باتری‌های لیتیومی سان‌ودا فقط توسط داچیا اسپرینگ در اروپا استفاده می‌شوند و حتی آن خودرو هم صرفاً شرکت فرعی رنو K-ZE City است که برای بازار چین ساخته شده است.

  1. SVOLT

سهم بازار: 1 درصد

SVOLT به عنوان یک شرکت جهانی با فناوری پیشرفته و اسپین آف سازنده خودرو چینیGreat Wall Motors، باتری‌های لیتیوم یونی و سیستم‌های باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی و همچنین ذخیره انرژی را توسعه و تولید می‌کند. شرکت GWM یک شرکت فرعی Haval، Wey، Ora و Tank است.

شرکت SVOLT، از سال 2012 تلاش خود را برای توسعه باتری‌ها برای بازار خودروهای الکتریکی آغاز کرده است و از آن زمان تاکنون سهم کوچک و اما مهمی (1 درصد) را در بازار به دست آورده است.

SVOLT که دهمین شرکت از لیست بزرگترین شرکت­های تولید کننده باتری EV است، قصد دارد دومین کارخانه باتری خود را در آلمان در ایالت براندنبورگ راه‌اندازی کند. این اولین باری است که SVOLT از طریق اسپین آف خود از GWM وارد فهرست ده کارخانه برتر باتری شده است.

CALB و SVOLT به عنوان پیشروهای جدید بعدی در نظر گرفته می‌شوند که قصد دارند در صنعت خودروهای الکتریکی بالاترین رتبه را کسب کنند.

 

شکل 4. دفتر مرکزی SVOLT در چانگژو، استان جیانگ سو در چین قرار دارد.

به عنوان جمع بندی می­توان اظهار کرد در حال حاضر آسیا کانون اصلی تولید باتری وسایل نقلیه الکتریکی است. در این موضوع جای هیچ تردیدی وجود ندارد زیرا 10 نیروگاه برتر تولید باتری EV در آسیا و در کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن مستقر هستند. هرچند باید در نظر داشت که بسیاری از محصولات این شرکت­ها در صنایع خودروسازی غربی مورد استفاده قرار می­گیرد.

ارسال دیدگاه