غول‌های نفتی خلیج‌فارس به دنبال لیتیوم

شرکت‌های نفتی ملی عربستان سعودی و امارات قصد دارند لیتیوم را از آب شور موجود در میادین نفتی خود استخراج کنند تا بتوانند سهمی از بازار خودروهای الکتریکی را تصاحب کنند. سایر شرکت‌های نفتی در دنیا، از جمله Exxon Mobil و Occidental Petroleum نیز در حال مطالعه روش‌های نوین فیلتراسیون برای استخراج لیتیوم از آب شور هستند.

عربستان سعودی که اقتصاد آن دهه‌ها متکی به نفت بوده است، حال میلیاردها دلار صرف تلاش برای تبدیل شدن به قطبی برای خودروهای الکتریکی به عنوان بخشی از برنامه تنوع بخشی به منابع درآمدی خود کرده است. شرکت‌های نفتی عربستان و امارات قصد دارند تا با استفاده از روش استخراج مستقیم لیتیوم (DLE) بتوانند لیتیوم را از پسآب‌های نفتی استحصال کنند.

در فرآیند فیلتر کردن این فلز سبک وزن از آب شور، نیازی به احداث معادن روباز پرهزینه و فرآیندهای مخرب زیست‌محیطی و یا حوضچه های بزرگ تبخیرکه تولید کنندگان در استرالیا و شیلی استفاده می‌کنند، وجود ندارد. با توجه به آنکه استفاده از روش‌های تبخیری مرسوم، در مناطقی که غلظت لیتیوم در آب شور پایین است، صرفه‌ی اقتصادی ندارد، لذا جایگزینی روش استخراج مستقیم می‌تواند تولید لیتیوم را برای شرکت‌های نفتی ممکن کند.

تحلیلگران معتقدند که صنعت خودروهای برقی برای سال‌های آینده به لیتیوم وابسته خواهد بود، حتی اگر جایگزین‌های فناوری باتری ارزان‌تری با استفاده از لیتیوم کمتر یا بدون لیتیوم معرفی شود.

عربستان سعودی، پیش‌تر برند خودروی برقی خود با نام Ceer  را تاسیس کرده است و استخراج مواد اولیه‌ی باتری را در برنامه‌ی خود دارد. صندوق سرمایه گذاری دولتی این کشور قصد دارد تا سال 2030 سالانه نیم میلیون خودروی برقی تولید کند. در سال گذشته نیز بخشی از سهم شرکت Lucid Motors آمریکا که تولیدکننده‌ی خودروی برقی است با ارزش بیش از 10 میلیارد دلار توسط عربستان تصاحب شد.

برای مشاهده متن اصلی خبر روی اینجا کلیک کنید.

 

ارسال دیدگاه