سلطه چین بر تولید مواد باتری. آیا کابوس اروپا به واقعیت می پیوندد؟

چین به عنوان بزرگترین تولید کننده ی گرافیت باتری، قصد دارد تا صادرات مواد باتری را محدود کند.

تولیدکنندگان چینی اعلام کرده اند که از این پس برای صادرات گرافیت نیاز به مجوز از دولت دارند تا از عهده ی تامین نیازهای داخلی و ایجاد امنیت منابع ملی بر بیایند. چین بزرگ ترین تولیدکننده و صادر کننده ی گرافیت است که 90 درصد از گرافیت مورد استفاده در باتری خودروهای الکتریکی را تولید می کند.

در ماه های گذشته اتحادیه اروپا تعرفه های جدیدی را بر خودروهای برقی چینی وضع کرد تا از تولیدکنندگان خود در مقابل خودروهای ارزان قیمت چینی که با کمک یارانه ی دولتی تولید شده اند حمایت کند. همچنین دولت آمریکا نیز دسترسی چین به پردازنده ها و نیمه هایی هایی که در زمینه ی هوش مصنوعی استفاده می شوند را محدود کرده است. در طرف مقابل نیز چینی ها پیش تر صادرات دو فلز ژرمانیوم و گالیوم را که در تولید نیمه هادی ها کاربرد دارد را محدود کرده بودند. البته وزارت تجارت چین اعلام کرده است که این محدودیت های صادرات گرافیت کشور خاصی را هدف قرار نمی دهد و شامل تمامی خریداران از جمله ایالات متحده، هند، کره جنوبی و ژاپن می شود.

تمرکز این قوانین بر دو نوع گرافیت سنتزی و طبیعی بکار رفته در باتری است. اما انواع دیگری که در صنایع پایه مانند فولادسازی، متالورژی و صنایع شیمیایی کاربرد دارند، شامل محدودیت نمی شوند.

صنایع باتری سازی کره جنوبی و ژاپن که پس از چین بزرگ ترین تولیدکنندگان باتری هستند، بیشترین تاثیر را از این سیاست گذاری های جدید می پذیرند. چین در سالیان اخیر برای حفاظت از محیط زیست استخراج گرافیت طبیعی را کاهش داده است بطوری که هم اکنون 70 درصد از صادرات گرافیت این کشور را گرافیت مصنوعی سنتز شده تشکیل می دهد.

منبع:

https://batteriesnews.com/china-worlds-top-graphite-producer-to-curb-exports-of-key-battery-material/

ارسال دیدگاه