باتری LFP با شارژ سریع، رقیبی جدی برای NCM

باتری جدید شرکت چینی CATL، آغازگر دوره‌ی شارژ سریع در خودروهای الکتریکی خواهد بود.

این شرکت باتری Shenxing که اولین باتری دارای کاتد فسفات آهن (LFP) با قابلیت شارژ سریع C 4 (شارژ در 15 دقیقه) است را معرفی کرده است. این باتری می‌تواند تنها با 10 دقیقه شارژ شدن، مسافت 400 کیلومتری و با یکبار شارژ کامل، 700 کیلومتر را طی کند. بنظر می‌رسد که این باتری بتواند نگرانی‌ها در مورد زمان طولانی باتری خودروهای برقی را کاهش دهد و دوره‌ای از باتری‌ها با شارژ سریع را برای خودروها به ارمغان بیاورد.

فناوری‌های متعددی برای دست‌یابی به این ویژگی‌های ممتاز به کار گرفته شده‌اند. شبکه‌ی به‌هم‌پیوسته‌ی کاتد و استفاده از LFP نانوساختار، به تحرک سریع یون و پاسخ سریع به سیگنال‌های شارژ و دشارژ می‌شود. در قطب منفی باتری نیز، بهبود خواص سطحی گرافیت و کاهش طول مسیر حرکت یون‌ها برای نفوذ به لایه‌های گرافیت، به افزایش سرعت شارژ لایه آندی و طول عمر آن منجر شده است.

الکترولیت مایع با رسانایی یونی بالا که توسط CATL طراحی شده است، از طریق تسهیل حرکت یون در مایع و کنترل میزان واکنش آن با مواد موجود در قطب مثبت و منفی باتری، نرخ عبور یون در باتری را افزایش داده است.

تطبیق مواد مهندسی شده‌ی جدید با طراحی Cell to Pack (CTP3) این شرکت که در سال‌های گذشته معرفی شده است، برد 700 کیلومتری را برای باتری‌های LFP ممکن می‌سازد. در دمای محیط، تنها 10 دقیقه زمان برای شارژ این باتری به میزان 80 درصد مورد نیاز است. بعلاوه این باتری در دماهای پایین مانند منفی 10 درجه سانتیگراد نیز فقط در مدت 30 دقیقه، به 80 درصد شارژ می‌رسد.

در کنار استفاده از الکترولیت و سپراتورهای طراحی شده‌ی CATL، به کار گیری الگوریتم‌ها و سیستم‌های رصد لحظه‌ای، کمک می‌کند تا دمای باتری‌ها در محدوده‌ی مطلوب باقی بماند و خطر آتش‌سوزی باتری به حداقل برسد.باتری Shenxing تا انتهای سال 2023 آغاز می‌شود و اولین خودروهای برقی مجهز به آن در سه ماهه ابتدایی سال بعد وارد بازار خواهند شد.

برای مشاهده متن اصلی خبر روی اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه