شرکت باتریساز چینی Gotion hightech، با معرفی دو نوع باتری جدید، از ورود خود به فناوری باتری حالت جامد خبر داد. این شرکت که از حمایت ولکس واگن بهره میبرد، قصد دارد تا پس از تولید باتریهای LFP برای خودروهای اقتصادی، حال سهمی از بازار باتری خودروهای با برد متوسط و بلند کسب کند.
باتری جدید Gotion HighTech، قابلیت شارژ سریع در 12 دقیقه (5C) را دارد و G-Current نامگذاری شده است. این باتری میتواند از صفر تا 80 درصد شارژ را تنها در 10 دقیقه طی کند، در 15 دقیقه به 90 درصد شارژ میرسد و در 25 دقیقه بطور کامل شارژ میشود. این باتری امکان استفاده در خودروهای تمام برقی، خودروهای هیبریدی و خودروهای با برد زیاد (Extended-range electric vehicles) و همچنین قابلیت بکارگیری هر دو نوع مواد کاتدی حاوی فسفات آهن (LFP) و مواد سهگانه حاوی کبالت و نیکل (NCM) را دارد.
طراحی ماژولار این باتری، باعث کاهش 30 درصدی در تعداد اجزای لازم برای ساخت سلول میشود. باتری G-Current دارای کاتد آهن فسفات، ظرفیت kWh 75 و قابلیت طی مسیر 600 کیلومتری را فراهم میکند. در صورت استفاده از کاتدهای سهگانه NCM، پک این باتریهای امکان رسیدن به ظرفیت kWh 100 و برد مسیر 800 کیلومتری را دارد.
این باتری قابلیت شارژ سریع 15 دقیقهای را برای خودروهای هیبریدی نیز فراهم میکند. پیشتر هم دیگر شرکت باتری ساز چینی، CATL، باتریهای شارژ سریع خود را معرفی کرده بود که در 15 دقیقه شارژ شده و پیمایش مسافت 400 کیلومتری را با 10 دقیقه شارژ میسر میکند.
شرکت Gotion باتریهای سیلندری جدیدی را با نام Stellary معرفی کرد که چگالی انرژی Wh/kg 285 و Wh/L 775 را دارد و تا 2500 بار شارژ شدن، میتواند 70 درصد از سلامت خود را حفظ کند و از 10 تا 70 درصد شارژ را در 9 دقیقه طی میکند.
محصول دیگر این شرکت، Gemstone نام دارد که یک باتری حالت جامد با آند سیلیکونی است که ظرفیت Wh/kg 350 یا Wh/L 800 دارد و 40 درصد ظرفیت بیشتری نسبت به باتریهای مرسوم دارد. همچنین عمر 3000 چرخهای این باتری امکان طی مسافت تا 1 میلیون کیلومتر را برای خودروی برقی فراهم میکند. این باتری از سال 2027 بصورت محدود عرضه میشود و تولید انبوه آن از سال 2030 آغاز میشود تا Gotion بتواند با سایر باتریسازان چینی مانند CATL رقابت نزدیکی را داشته باشد.
منبع:
https://cnevpost.com/2024/05/17/gotion-launches-new-batteries-foray-into-all-solid-state/