مهندسان مرسدس بنز به همراه طراحان باتری شرکت Factorial برای اجرای یک برنامه آزمایشی کاملاً جدید در زمینه باتری حالت جامد همکاری کردهاند که نتیجه آن، ورود اولین خودروی مجهز به باتری لیتیوم-فلزی حالت جامد به جادهها بوده است.
شرکت Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP)، که بهطور کامل زیرمجموعه گروه مرسدس بنز بوده و در زمینه فناوریهای پیشرو فرمول یک تخصص دارد، به همراه مرکز تخصصی سیستمهای باتری مرسدس بنز، یک سیستم باتری کاملاً جدید و نوآورانه طراحی و توسعه دادهاند. علاوه بر عملکرد برتر در پیست مسابقه، HPP قادر است فناوریها و دانش فنی فرمول یک را به سرعت به پروژههای خودرویی با عملکرد بالا منتقل کند.
در حال حاضر، سدان EQS 450+ مرسدس بنز با یک باتری 118 کیلوواتساعتی لیتیوم-یونی عرضه میشود که بر اساس استاندارد دارای برد 511 مایل است. مرسدس بنز انتظار دارد که نسخه مجهز به باتری حالتجامد جدید بتواند برد نمونه اولیه EQS را در شرایط واقعی رانندگی به بیش از 620 مایل برساند. در اطلاعیهای که فکتوریال انرژی (Factorial Energy) در ژوئن سال گذشته منتشر کرد. این شرکت که با هیوندای و استلانتیس نیز همکاری دارد، تأیید کرد که سلولهای باتری با چگالی انرژی تا 391Wh/kg و ظرفیت شارژ بیش از 106Ah را در اختیار مرسدس بنز قرار داده است. نسل بعدی این باتری، جداکننده پلیمری را با الکترولیت جامد مبتنی بر سولفید جایگزین کرده و هدف آن دستیابی به چگالی انرژی 450Wh/kg و افزایش 80 درصدی برد در مقایسه با باتریهای لیتیوم-یونی امروزی است.
شرکت خودروساز چینی بیوایدی (BYD) در حال راهاندازی خودروی الکتریکی خود با باتریهای حالتجامد است.
این باتریها به جای الکترولیتهای مایع مورد استفاده در باتریهای لیتیوم-یونی، از الکترولیتهای جامد بهره میبرند. این سلولها میتوانند برای خودروهای برقی ایمنتر از باتریهای لیتیوم-یونی باشند و با تغییر الکترولیت از مایع به جامد، طیف وسیعی از ویژگیهای برجسته را به دست آورند. این شرکت قصد دارد از باتریهای حالتجامد مبتنی بر سولفید استفاده کند که عمدتاً در خودروهای سطح بالا به کار خواهند رفت. این شرکت انتظار دارد اولین خودروهای الکتریکی مجهز به باتریهای حالتجامد کامل را طی دو سال آینده روانه بازار کند.
پژوهشگران، با همکاری شرکت خودروسازی تویوتا بر روی یک نوع جدید از ماده کاتدی برای باتریهای حالت جامد کار کردهاند. بر اساس گزارشها، آنها ظرفیت حجمی کاتد مثبت را در باتریهای حالتجامد فلوراید یونی به حدود سه برابر بیشتر از باتریهای لیتیوم-یونی افزایش دادهاند. بر اساس گزارشها، این ماده کاتدی میتواند انرژی ویژهای تا دو برابر بیشتر از باتریهای لیتیوم-یونی را فراهم کند. ماده کاتدی جدید برای باتریهای حالت جامد فلوراید یونی (FIBs) قابلیت ذخیره و تخلیه ظرفیت برگشتپذیری حدود ۵۵۰ میلیآمپر ساعت بر گرم (mAh/g) را ارائه میدهد. این مقدار بیش از دو برابر ظرفیت ۱۲۰ تا ۲۵۰ میلیآمپر ساعت بر گرم است که در کاتدهای معمولی باتریهای لیتیوم-یونی مشاهده میشود.
مراجع خبری: