مطالعهای جدید با تصورات رایج درباره شارژ باتریهای LFP مغایرت دارد و بیان میکند که شارژ مکرر به ۱۰۰٪ میتواند به سلولها آسیب برساند.
باتریهای لیتیوم آهن فسفات (LFP) تولید ارزانتری دارند و از ثبات بیشتری نسبت به شیمیهای سنتی بر پایه نیکل برخوردارند. مطالعهای جدید از آزمایشگاهی که توسط تسلا تأمین مالی شده، نشان میدهد که باتریهای LFP هنگامی که به طور کامل شارژ میشوند، سریعتر تحلیل میروند. شارژ مکرر باتری در درصدهای شارژ بالاتر، واکنشهای منفی را در داخل پک افزایش میدهد.
وسایل نقلیه الکتریکی که به وسیله باتریهای لیتیوم آهن فسفات (LFP) تأمین انرژی میشوند، در سراسر جهان محبوبیت پیدا کردهاند. در مقایسه با باتریهای نیکل منگنز کبالت (NMC) سنتی، پکهای LFP ارزانتر تولید میشوند، ریسک آتشسوزی کمتری دارند و طول عمر بیشتری ارائه میدهند. با این حال، آنها چگالی انرژی کمتری را ارائه میکنند. به همین دلیل سازندگان خودرو معمولاً از باتریهای LFP در مدلهای پایه مانند تسلا مدل ۳، فورد موستانگ Mach-E، و Rivian R1S استفاده میکنند.
سازندگان خودروها میگویند بهتر است باتری LFP وسیله نقلیه خود را به صورت دورهای به ۱۰۰٪ شارژ کنید، حداقل یک بار در هفته برای تسلا یا یک بار در ماه طبق توصیه شرکت فورد. این امر به کالیبراسیون پک کمک میکند و به شما این امکان را میدهد که هر بار که پشت فرمان مینشینید، خوانش دقیقتری از برد قابل پیمایش وسیله نقلیه خود داشته باشید. آنها همچنین این کار را برای حفظ سلامت باتری و جلوگیری از کاهش عملکرد توصیه میکنند.
این امر دقیقا برعکس باتریهای NMC است که در بیشتر خودروهای الکتریکی با برد طولانی استفاده میشود.
جایی که سازندگان پیشنهاد میکنند محدودیتی در حدود ۸۰-۹۰٪ برای شارژ روزانه تعیین شود. شارژ آنها به ۱۰۰٪ میتواند ظرفیت پک برای نگهداری انرژی را در طول زمان کاهش دهد. زیرا طول عمر باتری با گرمای تولید شده در آن و ولتاژ به طور منفی مرتبط است. هرچه حالت شارژ بالاتر باشد، ولتاژ و گرما در پک بیشتر شده و این روند تخریب را تسریع میکند.
با این حال، مطالعهای جدید که هفته گذشته در نشریه انجمن الکتروشیمیایی منتشر شد، با آنچه سازندگان خودرو درباره الگوهای شارژ LFP گفتهاند، مغایرت دارد. این مطالعه بیان میکند که چرخههای مکرر شارژ در درصدهای شارژ بالاتر میتواند به سلولهای LFP در طول زمان آسیب برساند.
محققان دریافته اند که نگهداشتن باتریهای LFP به طور کامل شارژ شده، ترکیباتی بر روی الکترود منفی رسوب میکنند و با مصرف لیتیوم و تبدیل آن به ترکیبات غیر فعال باعث کاهش طول عمر باتری میشوند.
برای ارجاع به منبع خبر کلیک نمایید.