سفرهای هوایی با هواپیماهای الکتریکی

هواپیمای الکترونیکی

شرکت هواپیمایی کانادایی Air Canada، اعلام کرده است که از سال 2028، خدمت پرواز با هواپیماهای الکتریکی را به مشتریان خود ارائه خواهد داد. این شرکت 30 هواپیمای الکتریکی از نوع ES-30 که هیبریدی است و قابلیت به حرکت درآمدن با انرژی الکتریکی و همچنین سوخت طبیعی دارد را از شرکت سوئدی Heart Aerospace AB خریداری می‌کند. شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی United Airlines و Mesa Air Group نیز پیش‌تر سفارش خرید 200 تا 300 هواپیمای الکتریکی را ثبت کرده‌اند.
هواپیمای مذکور، انرژی الکتریکی را به کمک باتری‌های لیتیوم-یون ذخیره می‌کند. این هواپیما ظرفیت حمل 30 مسافر برای مسافت 200 کیلومتر را به‌کمک باتری‌های خود دارد. همچنین دو ژنراتور که با سوخت‌های زیستی (Biofuel) بدست آمده از منابعی نظیر ذرت تغذیه می‌شوند، مسافت قابل طی توسط هواپیما را تا 400 کیلومتر افزایش می‌دهند. زمان شارژ باتری‌های این هواپیما نیز بین 30 تا 50 دقیقه خواهد بود.
Air Canada، 5 میلیون دلار از سهام شرکت سوئدی Heart Aerospace را به عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری 50 میلیون دلاری خود برای توسعه فناوری‌های نوین خریداری کرده است. بخشی از سهام Heart Aerospace در تملک یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری متعلق به بیل گیتس (Breakthrough Energy Ventures) است. همچنین SAAB، بزرگ‌ترین شرکت هوایی-نظامی سوئد نیز سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش 5 میلیون دلار در این شرکت انجام داده است. آزمایش‌های هواپیمای الکتریکی ES-30، تا سال 2024 پایان می‌یابند و در سال 2026، اولین پرواز آن انجام می‌گردد.
یکی از راه‌های کاهش انتشار کربن در صنعت هوایی، استفاده از سوخت‌های تولید شده از منابع‌ طبیعی تجدیدپذیر است. نیاز به این نوع سوخت در حال حاضر حدود 100 میلیون گالن است در حالی که تا سال 2028 به بیش از 5/3 میلیارد گالن در سال می‌رسد. برای کاهش سریع‌تر انتشار گازهای گلخانه‌ای، نیاز است تا علاوه بر سوخت، فناوری وسایل نقلیه‌ی هوایی نیز ارتقاء یابند. برای مثال شرکت Air Canada، با صرف مبلغ چشم‌گیر 12 میلیارد دلار طی 27 سال گذشته، توانسته است 43 درصد از انتشار کربن خود را کاهش دهد. اما برای دستیابی به اهداف مد نظر تا سال 2050، استفاده از هواپیما‌های الکتریکی اجتناب ناپذیر است.

برای مشاهده متن اصلی خبر روی اینجا کلیک کنید

ارسال دیدگاه