دو شرکت کرهای Hanwha Aerospace و SK Enmove اولین سیستم ذخیرهسازی انرژی (ESS) با خنککننده مایع به روش غوطهوری را در جهان رونمایی کردند.
سیستم خنککننده غوطهوری که به تازگی توسط شرکت Hanwha توسعه یافته است، از مایعات غیر رسانا برای پر کردن فضای ماژولهای باتری لیتیوم-یون استفاده میکند و به طور مؤثر هر سلول را از سایر باتری جدا میکند. این طراحی نوآورانه از گسترش حریق از یک سلول باتری معیوب به سایر بخشهای باتری جلوگیری میکند.
سیستمهای مدیریت حرارتی باتری برای خودروهای الکتریکی نیز بسیار حیاتی هستند، تا جایی که توانایی حذف حرارت و یکنواخت کردن توزیع دما در سلولها و بستههای باتری از ملاحظات کلیدی محسوب میشوند. خنکسازی به روش غوطهوری، که در آن باتری در یک مایع دیالکتریک غوطهور میشود، پتانسیل افزایش نرخ انتقال حرارت تا ۱۰,۰۰۰ برابر نسبت به خنکسازی با هوا را دارد. مایعاتی که برای خنک سازی به روش غوطهوری (Immersion) به کار میروند، اغلب از جنس هیدروفلوئور اترها، روغنهای معدنی، استرها و یا مخلوطهای آب-گلیکول هستند. بازار سیستمهای خنک کنندهی باتری در کرهی جنوبی تا سال 2040 به ارزشی معادل 30 میلیون دلار خواهد رسید.
در روشهای مرسوم خنکسازی، از جریان هوا و یا یک مایع برای خروج حرارت از باتری استفاده میشود. اما مایعات میبایست توسط کانالهای فلزی در داخل فضای پک باتری جابجا شوند و حرارت ایجاد شده در باتری پس از انتقال به این کانالها، توسط مایع جذب میشوند. محدودیت در ایجاد سطح تماس حداکثری بین سلول باتری و این شبکهی فلزی، بازدهی خروج حرارت از پک را به شدت کاهش میدهد. اما در روش غوطهوری، مایع خنک کننده به طور مستقیم با سلولها در تماس است و بدون نیاز به هر گونه جسم واسط، گرما را جذب و از محیط خارج میکند.
بیشتر بخوانید: استفاده از هوش مصنوعی برای حل معضل آتش سوزی باتری
برای دسترسی به منبع خبر، کلیک نمایید.