چین به اتحادیهی اروپا هشدار داد که وضع تعرفههای واردات خودروهای الکتریکی از این کشور میتواند منجر به تیرگی روابط تجاری این دو گردد.
رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرده است که تخفیفهای بزرگی که دولت چین به صنعت تولید خودروهای برقی خود ارائه میکند، منجر به گسیل این خودروها با قیمتی ارزان به اروپا شده است. نمایندهی چین نیز در مقابل اعلام کرده است که این کار در نهایت باعث افزایش هزینهی تامین کالاهای چینی برای مصرفکنندگان اروپایی خواهد شد.
شرکت چینی BYD، که پس از تسلا، بزرگترین تولیدکنندهی ماشینهای الکتریکی در جهان است، با سرعت بسیار در حال گسترش بازار خود است، بگونهای که در حال رقابت با خودروسازان مطرح آلمانی و ژاپنی در درون این کشورها است.
رئیس حذب مردم اروپا (EPP) نیز اعلام کرده است که نباید اجازه داد که خودروهای الکتریکی چینی از سیاستهای حمایت از محیط زیست اروپا سوءاستفاده کرده و بازار اروپا را به تسخیر خود در بیاورند. در دههی گذشته، چینیها با همین روش توانستند بر بازار پنلهای خورشیدی اروپا مسلط شده و تولیدکنندگان اروپایی را از آن خارج کنند. از طرف دیگر، این خودروسازان آلمانی هستند که بیشترین حضور را در بازار چین دارند و در صورت عکسالعمل متقابل چین، آسیب میبینند.
چین در یک سال گذشته رشد دو برابر در صادرات صنعت خودروی برقی را تجربه کرده است. هماکنون سهم این کشور از بازار خودروهای برقی اروپا به 8 درصد رسیده است و تا سال 2025، به 15 درصد افزایش خواهد یافت. در سال 2022، 35 درصد از کل صادرات خودروهای الکتریکی دنیا متعلق به چین بوده است و نیمی از این میزان مربوط به تولیدات تسلا در چین است.
منابع خبر:
https://www.politico.eu/article/von-der-leyen-hits-china-with-electric-vehicle-subsidy-probe/