تعویض باتری، ارزان تر از تعمیر موتور بنزینی

تعویض باتری

تعویض باتری خودروهای برقی به‌زودی هزینه‌ای کمتر از تعمیر موتور خودروهای بنزینی خواهد داشت.

یک مطالعه جدید ادعا می‌کند که تعویض باتری خودرو برقی به‌زودی هزینه‌ای کمتر از تعمیر موتور خودروهای بنزینی خواهد داشت. این یکی از مهم‌ترین استدلال‌هایی است که طرفداران موتورهای احتراقی تاکنون برای رد کارایی خودروهای برقی استفاده می کردند. شرکت Recurrent اعلام کرده است که هزینه تعویض باتری خودروهای برقی و روندی کاهشی را دنبال میکند. قیمت باتری در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای است که هزینه تعویض یک بسته کامل باتری تا سال ۲۰۳۰ از هزینه تعمیر موتور خودرو بنزینی کمتر خواهد بود.

این موضوع توسط مطالعه جدیدی از شرکت گلدمن ساکس تأیید شده است. این شرکت پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۲۶، قیمت باتری‌ها به ۸۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت (kWh) خواهد رسید. این عدد تقریباً نصف قیمت آن‌ها در سال ۲۰۲۳ است. در طول تنها سه سال، هزینه باتری‌های خودروهای برقی نصف شده است. اما این روند می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان و رانندگان خودروهای برقی ادامه پیدا کند. گلدمن ساکس ادامه داد که هزینه پیش‌بینی‌شده برای باتری‌ها ۶۴ دلار به ازای هر کیلووات ساعت است، اما برخی دیگر از موسسات مانند MRI، این رقم را تا ۳۲ دلار به ازای هر کیلووات ساعت کاهش داده‌اند.

در ژانویه ۲۰۲۴، شرکت RMI قیمت سلول‌های باتری در سال ۲۰۳۰ را ۳۲ تا ۵۴ دلار به ازای هر کیلووات ساعت یا ۴۵ تا ۶۵ دلار برای بسته‌های باتری پیش‌بینی کرده بود.

با این حال، در طول سال ۲۰۲۴، شرکت CATL  شروع به ارائه سلول‌های LFP با قیمتی حدود ۵۶ دلار به ازای هر کیلووات ساعت کرد و BYD نیز همین روند را دنبال کرد. در تابستان، شرکت Clean Energy Associate پیش‌بینی کرد که بازار جهانی باتری‌های لیتیوم-یون تا سال ۲۰۲۸ همچنان عرضه بیشتری نسبت به تقاضا خواهد داشت.

این موضوع قیمت بسته‌های باتری را به حدود یا کمتر از ۵۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت می‌رساند. برای یک بسته بزرگ ۱۰۰ کیلووات ساعتی، هزینه تعویض ممکن است ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار باشد، یا برای یک بسته استانداردتر ۷۵ کیلووات ساعتی، حدود ۳۳۷۵ دلار. این هزینه برابر با هزینه تعویض موتور است. این بدان معنا خواهد بود که هزینه تعویض یک بسته باتری خودرو برقی به ۳۰ درصد هزینه آن در سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت.  حدود ۴۰ درصد از این کاهش فقط به دلیل هزینه‌های پایین‌تر تامین مواد خام خواهد بود. قیمت فلزات مورد استفاده در باتری، از جمله لیتیوم و کبالت،  تقریباً ۶۰ درصد هزینه تولید سلول های  باتری را به خود اختصاص می‌دهند.

برای ارجاع به منبع، کلیک نمایید.

ارسال دیدگاه