یکی از زمینههای تحقیقاتی ناسا، کاهش مصرف سوختهای فسیلی در وسایل پروازی به کمک باتریها است. ناسا همواره به دنبال توسعه باتریهایی با خصوصیات برتر نسبت به باتری لیتیوم-یون مرسوم است. نمونه آزمایشی باتری سلنیوم-سولفور که تحت برنامهی باتریهای حالت جامد ناسا ساخته شده است، چگالی انرژی Wh/kg 500 را که دو برابر باتریهای لیتیومی معمول است، را ارائه میدهد که به معنی ایجاد توان دو تا سه برابر برای وسایل نقلیه است.
علاوه بر چگالی انرژی، باتریهای سلنیوم-سولفور برتریهای دیگری را دارد. این باتری 40 درصد سبکتر از باتریهای مرسوم است که یک فاکتور مهم برای هواپیماها و وسایل پرنده است. این نوع باتری، مقاومت بیشتری در مقابل تغییرات فشار و دمایی گسترده را دارد. توانایی کارکرد باتری سلنیوم-سولفور دو برابر باتریهای لیتیومی است و تغییر فشار در زمان فرود و یا شروع پرواز را بهتر تحمل میکند.
باتری سلنیوم-سولفور از الکترولیت حالت جامد استفاده میکند که فاقد هر گونه مایع است که میتواند در مقابل آتشسوزی مقاوم باشد. همچنین با تجمیع چندین سلول در یک پک باتری، حجم اشغال شده در سیستم را کاهش میدهند. علیرغم برتریهای باتری جدید معرفی شده، همچنان چالشهایی بر سر راه این باتری قرار دارد. به دلیل استفاده از سلنیوم، قیمت این باتری بیشتر از باتریهای لیتیومی است اما با افزایش عمر این باتری میتوان هزینهی ذخیره انرژی برای هر پرواز را کاهش داد.
برنامهی تحقیقاتی ناسا در سالها گذشته توانسته است نرخ شارژدهی باتریها را تا 50 برابر افزایش دهد و مواد جدیدی را برای گسترش کیفیت باتری توسعه دهد.
برای مشاهده متن اصلی خبر روی اینجا کلیک کنید.