شرکت چینی Gotion High-Tech اولین کارخانه گیگافکتوری باتری خودروهای الکتریکی مراکش را با هزینه کل ۱۲.۸ میلیارد درهم (۱.۳ میلیارد دلار) خواهد ساخت.
Gotion High-Tech آخرین شرکتی است که در تولید باتریهای خودروهای الکتریکی در مراکش سرمایهگذاری میکند، که به دنبال تطبیق بخش خودروسازی رو به رشد خود با تقاضای فزاینده برای خودروهای الکتریکی است. ظرفیت اولیه تولید باتری این مجموعهی مشترک بین دولت مراکش و Gotion Inc.، ۲۰ گیگاوات ساعت خواهد بود. Gotion High-Tech برنامهریزی کرده است که ظرفیت این کارخانه را به ۱۰۰ گیگاوات ساعت افزایش دهد، با سرمایهگذاری نهایی که میتواند به ۶.۵ میلیارد دلار برسد.
موقعیت جغرافیایی مراکش و فاصلهی اندک آن با اروپا، توافقنامههای تجارت آزاد با بازارهای کلیدی اتحادیه اروپا و ایالات متحده و صنعت خودروسازی موجود، این کشور را برای تولیدکنندگان باتری خودروهای الکتریکی جذاب میکند. در ماه مه، تولیدکنندگان چینی مواد باتری، شرکتهای Hailing و Shinzoom، برنامههای خود را برای راهاندازی دو کارخانه جداگانه در نزدیکی طنجه اعلام کردند، که مواد کلیدی باتری خودروهای الکتریکی از جمله گرافیت و مس مورد نیاز در آند را تولید خواهند کرد. یک ماه قبل، دولت مراکش به شرکت چینی سازنده مواد کاتدی باتری BTR New material جهت ساخت کارخانهای در نزدیکی طنجه برای تولید کاتد، مجوز داد. یک تولیدکننده چینی دیگر، CNGR نیز یک کارخانه مواد کاتدی در ۱۰۰ کیلومتری جنوب کازابلانکا، در زمینی به مساحت ۲۸۳ هکتار احداث خواهد کرد.
بخش خودروسازی در سال ۲۰۲۳ با ۱۴ میلیارد دلار، در صدر صادرات صنعتی مراکش قرار گرفت که نسبت به سال پیش از آن 27 درصد افزایش داشت. مراکش محل تولید خودروهای برقی شرکتهای Stellantis و رنو با ظرفیت تولید سالانه 700 هزار خودرو در سال است. در سال گذشته نیز شرکت LG اعلام کرده بود که خط تولید مواد کاتدی لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) با ظرفیت 50 هزار تن را تا سال 2026 در مراکش راهاندازی میکند.