شرکت BYD چین، که با تسلا برای عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی باتری در جهان رقابت میکند، یک کارخانه خودروسازی به ارزش یک میلیارد دلار در ترکیه خواهد ساخت.
این اعلامیه تنها چند روز پس از اجرایی شدن عوارض اضافی موقت بر واردات خودروهای الکتریکی ساخته شده در چین به اتحادیه اروپا منتشر شد. این تعرفهها که از ۱۷.۴٪ تا ۳۷.۶٪ متغیر است، با هدف جلوگیری از هجوم خودروهای ارزانقیمت چینی که با حمایت وسیع دولت چین ساخته شدهاند، وضع شده است. با توجه به آن که ترکیه در اتحادیهی گمرکی اروپا قرار دارد، محصولات ساخت این کشور بدون تعرفه میتوانند وارد سایر بازارهای اروپایی شوند. شرکت BYD از این اقدام برای دور زدن تعرفهها و ادامهی رقابت با خودروسازان اروپایی استفاده خواهد کرد.
بر اساس توافقنامه با ترکیه، BYD حدود یک میلیارد دلار در این کارخانه سرمایهگذاری خواهد کرد که قادر به تولید ۱۵۰,۰۰۰ خودروی الکتریکی و هیبریدی در سال خواهد بود و یک مرکز تحقیق و توسعه برای فناوریهای مرتبط با صنعت حمل و نقل در این مجموعه راهاندازی خواهد کرد. انتظار میرود این کارخانه در پایان سال ۲۰۲۶ شروع به تولید کند و تا ۵۰۰۰ شغل در کشور فراهم کند.
بیوایدی در دسامبر سال 2023 اعلام کرد که یک کارخانه تولید خودروهای الکتریکی در کشور مجارستان، خواهد ساخت، و اولین خودروساز بزرگ چینی خواهد شد که خودروهای مسافری در اروپا تولید میکند. در سالهای قبل نیز شرکت Farasis Energy در همکاری با شرکت Togg ترکیه، تولید باتریهای مورد نیاز خودروهای الکتریکی این شرکت را در ترکیه شروع کرد. به نظر میرسد ترکیه در رقابت با کشورهای اروپای شرقی قصد دارد تا خود را به مرکز تولید خودروی الکتریکی تبدیل کرده و به زنجیرهی ارزش این صنعت در اروپا ملحق شود.