پاناسونیک در حال تلاش برای حذف آند در مرحله تولید باتریهاست تا از این طریق چگالی انرژی را افزایش دهد. پاناسونیک اذعان داشته است کهاین فناوری میتواند تا پایان سال ۲۰۲۷ ظرفیتی فراتر از محصولات سایر رقبای جهانی فراهم کند.
حذف آند از باتری
در صورت موفقیت، این بهبود منجر به افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت باتری خواهد شد؛ بنابراین بُرد حرکتی خودروی شاسیبلند اقتصادی تسلا، مدل Y، با همان اندازه پَک باتری فعلی، نزدیک به ۹۰ مایل (حدود ۱۴۵ کیلومتر) بیشتر خواهد شد. بهگفته پاناسونیک، از سوی دیگر میتوان این فناوری را بهگونهای به کار گرفت که با حفظ بُرد حرکتی کنونی، باتریها سبکتر – و احتمالاً ارزانتر – ساخته شوند و اندازه پَک باتری کوچکتر شود.
چندین تولیدکننده بزرگ جهانی باتری نیز بهطور همزمان در حال پیگیری این فناوری هستند. طراحی پیشنهادی پاناسونیک در مرحله تولید هیچ آندی ندارد. در عوض، یک آند فلزی لیتیوم پس از اولین بار شارژشدن باتری شکل میگیرد. این امر فضای بیشتری برای مواد فعال کاتد — شامل نیکل، کبالت و آلومینیوم — آزاد میکند تا ظرفیت افزایش یابد بدون آنکه حجم تغییر کند.
کاهش استفاده از نیکل در باتری ها
پاناسونیک همچنین اعلام کرد که قصد دارد میزان استفاده از نیکل را که نسبتاً گرانتر است، کاهش دهد. هنوز مشخص نیست این فناوری به تسلا بعنوان مصرف کننده ی فناری، در کاهش قیمتها کمک خواهد کرد یا خیر، و پاناسونیک نیز از ارائه جزئیات درباره هزینههای تولید خودداری کرد. سهم بازار تسلا در ایالات متحده در ماه اوت به پایینترین سطح خود طی تقریباً هشت سال گذشته رسیده است؛ زیرا خریداران بهجای محصولات قدیمی شرکت ایلان ماسک، خودروهای برقی متنوعی را که توسط رقبا عرضه شدهاند، ترجیح دادهاند.
این شرکت همچنین اعلام کرده است که قصد دارد نخستین سری نمونهای از باتریهای حالتجامد (Solid-State) خود را تا پایان سال مالی مارس ۲۰۲۷ به بازار معرفی کند؛ تلاشی برای ورود به بازار باتریهای نسل بعد که میتوانند در رباتها و سایر سیستمها به کار گرفته شوند. بخشی از این اقدام، تلاش برای رقابت با شرکت TDK در بازار باتری های با اندازه کوچک برای ادوات الکترونیک است. اما تا دو سال آینده امکان استفاده از آن در خودروهای الکتریکی نیز فراهم خواهد شد.
برای ارجاع به منبع خبر، کلیک نمایید.
بیشتر بخوانید: