در تاریخ 1 آوریل و پس از 14 سال، Koji Sato جایگزین Akio Toyoda، رئیس فعلی شرکت تویوتا میشود.
تویوتا با تولید حدود 10 میلیون خودرو در سال، در دو دههی اخیر همواره اولین یا دومین تولیدکنندهی بزرگ خودروی دنیا بوده است. Toyota Prius اولین خودروی هیبریدی بود که در سال 1997 معرفی و به طور گسترده در دنیا به فروش رسید و همچنان پرفروشترین آنهاست. اما همواره نقدهای فراوانی مبنی بر کند بودن فرآیند برقی سازی محصولات متوجه شرکت تویوتا شده است. این شرکت خودروهای تولیدیاش را تحت چهار برند Hino، Daihatsu، Lexus و Toyota عرضه میکند. حال Koji Sato که سابقهی هفت سال مدیریت Lexus را دارد، اعلام کرده که تویوتا تا سال 2026 خودروهای الکتریکی خود را تحت برند Lexus آمادهی عرضه به بازار میکند.
در سالهای اخیر، تسلا و پس از آن، فولکس واگن و فورد گوی سبقت را در بازار خودروهای برقی از تویوتا ربودهاند. اما مدیران تویوتا معتقد بودهاند که تسلط کامل خودروهای برقی بر بازار، یک توهم است و همواره استراتژی خود را بر خودروهای هیبریدی و سوخت هیدروژنی متمرکز کردهاند. در عین حال، خودروی هیدروژنی Mirai ساخت تویوتا، تنها درکالیفرنیای آمریکا به فروش قابل توجهی رسید اما در سایر ایالتهای این کشور به دلیل نبود زیرساختهای عرضه سوخت هیدروژنی، موفقیتی کسب نکرد. علیرغم فروش 10 میلیونی خودرو توسط تویوتا، ارزش بازار این شرکت در حدود یک سوم تسلا است که فقط 1.25 میلیون خودرو در سال گذشته فروخته است. به عقیدهی مدیر آیندهی تویوتا، علت اصلی استراتژی ضعیف تویوتا در زمینه خودروهای برقی، کند بودن شرکت در پروژههای مربوط به توسعه و تولید باتری است.
در سپتامبر سال 2022، تویوتا خبر از سرمایه گذاری 70 میلیارد دلاری خود در حوزهی خودروهای الکتریکی تا پایان 2030 داد که نیمی از آن صرف ایجاد زیرساختهای تولید باتری خواهد شد. تویوتا همچنین تا سال 2025، نیم میلیون خودروی برقی تولید میکند و این تعداد را تا 2030 به 3.5 میلیون عدد میرساند. درصورتی که سال گذشته تنها 24 هزار خودروی تماما برقی تویوتا به فروش رسیده است. حال باید منتظر بود و دید که آیا مدیریت جدید، راه را برای ورود گستردهی تویوتا به بازار خودروهای پاک و برقی باز میکند یا نه؟
منابع:
https://insideevs.com/news/657990/toyota-ceo-hydrogen-over-bevs/
https://www.toyota.com.jo/news/toyotas-new-ceo
https://observer.com/2023/02/toyota-ceo-koji-sato-introduce-leadership-ev-pivot/