محققان راه‌حلی برای تغییر بازی برای مشکل باتری‌های EV ابداع کرده‌اند

باتریev

پیشرفت در فناوری باتری های حالت جامد توسعه یافته توسط دانشگاه Maryland که در ماه‌های گذشته خبرساز شد، همچنان توجه کارشناسان صنعت را به خود جلب می کند. این فناوری در حال اجرای آزمایشی توسط شرکت Solid Power  است که با خودروسازان بزرگی مانند BMW و Ford همکاری دارد تا باتری‌های حالت جامد را توسعه دهد، که احتمال آتش گرفتن آنها کمتر است. در حال حاضر، هدف تیم تحقیقاتی دانشگاه maryland این است که فناوری باتری حالت جامد را تا سال 2026 به استفاده در بازار اصلی خود برساند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که باتری‌های حالت جامد را از تجاری‌سازی دور می‌کند، تشکیل دندریت‌های لیتیوم در قطب منفی باتری است. به گفته مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)، این ساختارهای فلزی دردسرساز هنگام کارکرد باتری تشکیل شده و «به درون الکترولیت جامد» نفوذ می‌کنند و باعث ایجاد یک اتصال کوتاه می‌شوند.

باتری‌های حالت جامد به دلیل داشتن لایه الکترولیت جامد، ناحیه هسته باتری که در آن چرخه شارژ-دشارژ انجام می‌شود، متفاوت هستند. فناوری حالت جامد دارای مزایای واضحی است، از جمله وزن کمتر، چگالی انرژی بیشتر، شارژ سریع تر، ساخت سریع و ایمنی بهبود یافته. اما محدودیت‌های آن شامل کمبود مواد، هزینه تولید، مشکلات بازیافت و تشکیل دندریت لیتیوم در بخش آند است. اساساً یک لایه میانی غنی از فلوئور شرایط را در سمت کاتد تثبیت می کند. در سمت آند نیز تغییر لایه میانی با کمک منیزیم و بیسموت – رشد دندریت‌های لیتیوم را محدود می‌کند.

فناوری بهبودیافته باتری‌ها زمان شارژ را کاهش می‌دهد و برد را افزایش می‌دهد. در سال 2022، فروش خودروی برقی در سراسر جهان از 10 میلیون گذشت. اگر روند صعودی ادامه یابد، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)،  استفاده از خودروهای برقی نیاز به مصرف پنج میلیون بشکه نفت در روز را تا سال 2030 خنثی می‌کند.

برای مشاهده متن اصلی خبر روی اینجا کلیک کنید.

 

ارسال دیدگاه