به گفتهی موسسه گلدمن ساکس، قیمت میانگین جهانی باتریها از ۱۵۳ دلار به ازای هر کیلووات ساعت (kWh) در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۹ دلار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت و بر اساس پیشبینی، این قیمت تا پایان سال جاری به ۱۱۱ دلار خواهد رسید. محققان پیشبینی میکنند که قیمت میانگین باتریها تا سال ۲۰۲۶ به ۸۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت کاهش یابد، که تقریباً ۵۰٪ کمتر از سال ۲۰۲۳ است. در این سطح، خودروهای الکتریکی از نظر هزینهی مالکیت به طور کلی با خودروهای بنزینی در ایالات متحده برابر خواهند شد.
روند کاهش قیمت باتری و اجزای آن در سال های آینده (منبع: Goldman Sachs)
قیمت باتریهای خودروهای الکتریکی به دو علت سریعتر از حد انتظار کاهش مییابد.
فناوریهای جدید باتری تقریباً ۳۰٪ چگالی انرژی بالاتر و هزینهی پایینتری دارند. عامل دوم کاهش مداوم قیمت فلزات باتری است، از جمله لیتیوم و کبالت، که تقریباً ۶۰٪ هزینهی ساخت باتری را به خود اختصاص میدهند.
در گذشته، تعداد زیادی سلول در ماژولهای کوچکتر قرار میگرفت و سپس ماژولهای بسیاری در یک پک باتری بزرگتر قرار میگرفتند. اکنون تلاش بر این است که ماژولها حذف شوند و مستقیماً سلول به پک متصل شود. این باعث صرفهجویی در فضا و کاهش هزینهها و همچنین افزایش انرژی باتری میشود.
دو شیمی غالب در باتریها یکی بر اساس شیمی نیکل است که تقریباً ۶۰٪ از بازار را پوشش میدهد. نوع دیگر باتری LFP (لیتیوم-آهن-فسفات) است که بر پایه آهن است و حدود ۳۵-۴۰٪ بازار را به خود اختصاص داده است.
سهم انواع مواد بکار رفته در باتری های لیتیوم یون از بازار و پیش بینی آینده (منبع: Goldman Sachs)
زمانی که به برابری قیمت با خودروهای بنزینی نگاه میکنیم، معمولاً به قیمت برتری که مصرفکننده برای خودروی الکتریکی میپردازد و مدت زمانی که طول میکشد تا از طریق صرفهجویی در هزینه سوخت آن را جبران کند، توجه میکنیم. با توجه به کاهش سریع قیمت باتری و فرضیهی حفظ قیمت بالای نفت ، در بازارهایی مانند ایالات متحده، تا سال ۲۰۲۶ برابری هزینه مالکیت خودروی الکتریکی و خودروی بنزینی اتفاق خواهد افتاد و مرحلهای از پذیرش عمده توسط مصرفکننده آغاز خواهد شد.
برای مراجعه به منبع خبر، کلیک نمایید.