باتری لیتیوم آهن فسفات (LFP) از ژانویه 2021 سهم خود را در بازار جهانی باتری xEV (BEVها، PHEVها و HEVها) تقریباً دو برابر کرده است، اما محوریت این رشد در کشور چین است.
طبق اطلاعات موسسه Adamas Intelligence، سهم باتریهای LFP از 17 درصد در ژانویه 2021 به 26 درصد در ژانویه 2022 افزایش یافته است و اخیراً تا سپتامبر 2022 به 31 درصد رسیده است. این بدان معناست که تقریباً یک سوم تمام باتریهای xEV از نوع LFP هستند.
با این حال، استفاده از NCMها (کاتدهای غنی از نیکل) با چگالی انرژی بیشتر و با سهم بیش از دو برابر همچنان محبوبترین نوع باتریها هستند. هنوز مشخص نیست که آیا LFP میتواند در مقطعی NCM را شکست دهد یا خیر.
جالب اینجاست که 68 درصد از باتریهای LFP که در 9 ماه اول سال 2022 به کار گرفته شدهاند، توسط دو سازنده تسلا و BYD استفاده شدهاند که دو شرکت بزرگ BEV و PHEV هستند. سایر تولیدکنندگان (از جمله سایر کاربران اصلی LFP مانند SGMW، GAC، MG، Geely) مجموعاً 32 درصد باقی مانده را تشکیل میدهند.
موسسه Adamas Intelligence خاطرنشان میکند که در طی نه ماه اول سال، بیش از 85 درصد از کل LFP که در سطح جهان در جادهها مستقر شدهاند مربوط به xEVهای مسافرتی تازه فروخته شده در چین بوده است. این موضوع بسیار جالب است زیرا به این معنی است که بقیه جهان تنها 15٪ باقیمانده را شامل میشوند. بازارهای برتر در این 15 درصد عبارتند از: ایالات متحده (عمدتاً تسلا مدل 3 با موتور LFP)، هند، بریتانیا و آلمان. با این برآورد مشخص میشود که تقریباً تمام باتریهای LFP مستقر در خارج از چین در چین تولید شدهاند.
برای گسترش بیشتر سهم LFP، این ترکیب شیمیایی باتری باید توسط سایر تولیدکنندگان جهانی (مانند تویوتا، گروه فولکس واگن، استلانتیس، فورد) مورد استفاده قرار گیرد و در مقیاس انبوه در خودروهای پلاگین صادر شده توسط سازندگان چینی استفاده شود.
فقط زمان نشان خواهد داد که آیا شیمی LFP که شیمی مقرون به صرفهتری در نظر گرفته میشود، به گسترش خود ادامه خواهد داد یا اینکه شاهد بازگشت رقابت چگالی انرژی در نسل بعدی خودروهای برقی خواهیم بود.
برای مشاهده متن اصلی خبر روی اینجا کلیک کنید.