پیشبینی کارشناسان درباره سقوط فروش خودروهای برقی در آمریکا خیلی زود به واقعیت پیوست. تنها یک ماه پس از پایان اعتبار مالیاتی فدرال برای خودروهای پاک، سهم بازار خودروهای برقی در ماه اکتبر با افتی چشمگیر به حدود ۵ درصد کاهش یافت؛ در حالی که این رقم در سپتامبر بیش از ۱۲ درصد بود. این کاهش، خودروهای برقی را به سطح اوایل سال ۲۰۲۲ بازگردانده است.
بر اساس گزارش اساندپی گلوبال (S&P Global Mobility)، تنها ۶۴ هزار خودروی برقی در اکتبر فروخته شده است؛ رقمی که نسبت به فروش نزدیک به ۱۵۰ هزار دستگاه در سپتامبر سقوطی شدید محسوب میشود. بخش هیبریدیهای شارژی نیز از این روند بینصیب نمانده و سهم بازار آنها از ۲.۲ درصد به ۱ درصد کاهش یافته است.
به گفته کارشناسان، حذف یارانه ۷۵۰۰ دلاری خودروهای برقی تنها دلیل این کاهش نیست.
رشد بیسابقه فروش طی سه ماه قبل از پایان اعتبار مالیاتی، باعث انتقال بخش زیادی از تقاضا به ماههای گذشته شده است. با این حال، تخفیفهای گسترده خودروسازان مانع از سقوط شدیدتر بازار شده است. هیوندای قیمت ioniQ5 مدل ۲۰۲۶ را تا ۹۸۰۰ دلار کاهش داد و BMW نیز برای خودروهای برقی اجارهای ۷۵۰۰ دلار تخفیف گذاشت.
در کنار این عوامل، تغییرات سیاستی دولت ترامپ و لغو مقررات سختگیرانه مصرف سوخت و الزام برقیسازی در کالیفرنیا، موجب شده خودروسازان انگیزه کمتری برای توسعه سریع خودروهای الکتریکی داشته باشند. این تغییر جهت در صنعت با توقف تولید برخی مدلها و کاهش ظرفیت خطوط تولید همراه شده است؛ از جمله توقف تولید Acura ZDX، کاهش تولید شورولت بولت ۲۰۲۷ و اخراج ۱۷۵۰ نفر از کارکنان بخش خودروهای برقی جنرال موتورز.
اساندپی گلوبال موبیلیتی پیشبینی کرده است که بازار خودروهای برقی در ماههای پیشرو با نوسانات شدید همراه باشد و در سهماهه پایانی ۲۰۲۵ کاهش قابلتوجهی در نرخ پذیرش این خودروها رخ داده باشد. با وجود این، بسیاری از تحلیلگران معتقدند روند بلندمدت بازار همچنان رو به رشد خواهد بود، هرچند سرعت این رشد بهمراتب کندتر از دوره سیاستهای حمایتی دولت پیشین خواهد بود. اما در کوتاهمدت، صنعت خودروهای برقی آمریکا دوران دشواری را تجربه میکند.
برای ارجاع به منبع خبر، کلیک نمایید.
بیشتر بخوانید: