سرمایه گذاری وزارت انرژی آمریکا بر بازیافت باتری لیتیوم-یون
وزارت انرژی آمریکا، برنامهی سرمایهگذاری به ارزش 335 میلیون دلار را برای حمایت از پروژههای بازیافت باتری کلید زد. اخیرا این وزارتخانه، برنامه حمایتی دیگری را نیز برای تحقیق و توسعهی مواد استراتژیک از جمله پیشمادهی صنعت باتری را آغاز کرده است.
طبق اظهار نظر خانم Jennifer Granholm، وزیر انرژی آمریکا، بازیافت باتری، نه تنها مانع از ورود مواد مضر به محیطزیست میشود، بلکه تامین مواد اولیهی مورد نیاز کارخانههای باتریسازی را در داخل خاک آمریکا فراهم میسازد. این برنامهی سرمایهگذاری منجر به ارتقاء امنیت زنجیره تامین مواد آمریکا میشود و سرمایهگذاری 60 میلیون دلاری برای حمایت از کاربرد باتریهای خودرویی مستعمل (Second Life Applications) در ذخیرهسازهای ساکن را بههمراه دارد.
هماکنون شرکتهای Li-Cycle، Ascend Elements و Redwood Materials در زمینهی بازیافت باتری فعالیت میکنند. شرکت Redwood Materials سالانه معادل GWh 6 باتری فرسوده را بازیافت میکند. به گفتهی Kunal Phalpher، مدیرعامل شرکت Li-Cycle، دادههای موجود، نشاندهندهی کمبود مواد اولیهی مورد نیاز صنعت باتری از سال 2025 به بعد است. از آنجا که برخی مواد مستقیما از معادن داخل آمریکا تامین نمیشوند، بازیافت میتواند باعث کاهش وابستگی این کشور به مواد وارداتی شود. همچنین مواد بدست آمده از بازیافت کیفیت بالاتری را نسبت به مواد استخراج شده دارد. با توجه به عمر 15 تا 20 سالهی یک باتری و حجم پایین باتریهای مستعمل بدست آمده از ایستگاههای ذخیرهی ساکن، همچنان باتریهای خودرویی منبع اصلی برای بازیافت هستند. هر ایستگاه ذخیره با ظرفیت چندین مگاوات ساعت، میتواند 200 تا 300 تن باتری را برای بازیافت فراهم سازد.
شرکت Redwood Materials که توسط یکی از بنیانگذاران تسلا، تاسیس شده است، قصد احداث یک کارخانهی بازیافت باتری در آلمان را دارد. شرکت فولکس واگن آلمان، یکی از همکاران Redwood است که در پروژهی بازیافت آن در آمریکا هم مشارکت میکند. همچنین Redwood، پیشتر نیز یک کارخانهی بازیافت دیگر در سوئد تاسیس کرده است. محل تاسیس کارخانههای بازیافت از دو جهت اهمیت دارد. در درجهی اول باید نزدیک به محل استقرار شرکتهای خودروسازی و باتریسازی باشد تا بتواند مواد مصرفی خود که باتریهای مستعمل باشد را دریافت کند و با حداقل هزینه، محصول خود که مواد اولیهی باتری است را به شرکتهای باتریساز برساند. همچنین فرآیند بازیافت نیاز به مصرف انرژی قابل توجهی دارد. لذا در کشورهایی نظیر آلمان که با بحران انرژی روبرو هستند، احداث کارخانههای بازیافت با چالش همراه است. مناطقی از سوئد و شمال شرق آلمان که از انرژی بادی برای تولید الکتریسیته استفاده میکنند، برای سرمایهگذاران حوزهی بازیافت در اروپا بسیار جذاب هستند. همچنین وجود کارخانههای خودروسازی تسلا و فولکس واگن و همچنین شعبههای باتریسازی شرکت CATL و شرکت Northvolt در این نواحی، تمایل به احداث واحدهای بازیافت را افزایش داده است.
برای مشاهده متن اصلی خبر روی اینجا کلیک کنید.