تبدیل شدن چین به قطب تولید خودروهای الکتریکی در دنیا، در یک دههی گذشته، هزینهای معادل 230 میلیارد دلار را به همراه داشته است. حمایتهای دولتی این کشور معادل 18 درصد از کل فروش خودروهای الکتریکی در بازهی سالهای 2009 تا 2023 بوده است. در حالی که سایر قطبهای خودروسازی دنیا مانند اروپا و یا آمریکای شمالی نتوانستهاند عملکرد مشابهی را به نمایش بگذارند.
میزان حمایتهای چین از این صنعت که در سال 2017 حدود 40 درصد از ارزش فروش خودروها را پوشش میداد هماکنون با رشد شرکتهای فعال، در سال 2023 به 11 درصد کاهش یافته است. حمایتهای دولت چین تنها شامل تنظیم سیاستهای پولی نبوده است و با اعمال تعرفه بر واردات خودروی برقی، حامی تولیدکنندگان چینی بوده است در حالی که ایالات متحده و اروپا نتوانستهاند چنین شرایط جذابی را برای تولیدکنندگان خود فراهم کنند.
یکی از مزیتهای ایجاد شده برای تولیدکنندگان چینی، حمایت برای تسلط بر بازار بزرگ داخلی این کشور بوده است. به گونهای که موسسهی Bank of America معتقد است که خودروسازان آمریکایی به زودی باید از بازار چین خارج شده و تمرکز خود را بر دستیابی به سایر بازارهای موجود در دنیا بگذارند زیرا این شرکتها توانایی رقابت با خودروسازان چینی در خاک این کشور را نخواهند داشت.
در یک سال گذشته تولید کنندگان خودروی برقی در طی رقابت قیمتی، همواره در حال کاهش حاشیهی سود خود و یا گسترش خطوط تولید خودروهای ارزان قیمت بوده اند. به عنوان مثال سود شرکت BYD به ازای هر خودرو در یکسال گذشته به 739 دلار کاهش یافته است. این میزان برای شرکت تسلا، تا عدد 2919 دلار کاهش را تجربه کرده است و در چند سال پیش رو خودروسازان کوچکتر ممکن است مجبور به خروج از بازار شوند.
ایالات متحده با تاخیری چندین ساله، در سال 2023 حمایت 7500 دلاری برای خریداران خودروی الکتریکی فراهم کرده است. این حمایت برای مصرف کنندگان داخل چین تا قبل از سال 2018، به حدود 14000 دلار میرسید و هماکنون معادل 4600 برای خرید هر خودروی برقی است.