سامسونگ اولین نمونه از باتریهای حالت جامد خود را در نمایشگاه روز باتری 2024 که در سئول برگزار شد، به نمایش گذاشت. این اولین محمولهها از نمونههای آزمایشی باتری حالت جامد شرکت است که طی شش ماه گذشته توسط خودروسازان در حال آزمایش و بررسیهای ابتدایی بوده است.
به گفته معاون شرکت سامسونگ، این باتریها کوچکتر، سبکتر و بسیار ایمنتر از باتریهای موجود در خودروهای الکتریکی کنونی هستند که آنها را به گزینهی مورد توجه تولیدکنندگان خودروی برقی تبدیل میکند. به نظر میرسد که تولید این باتریها بسیار پرهزینه است، زیرا سامسونگ اعلام کرده است که این باتریها ابتدا در خودروهای الکتریکی لوکس و گران قیمت استفاده خواهند شد که میتوانند بیش از 1000 کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ طی کنند.
فناوری باتری حالت جامد سامسونگ بر پایهی استفاده از الکترولیتهای اکسیدی است و دارای چگالی انرژی حدود ۵۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم است، که تقریباً دو برابر چگالی باتریهای معمولی خودروهای الکتریکی است. این باتریها در حال حاضر بیش از 500 کیلومتر پیمایش را با یک بار شارژ امکانپذیر میکنند، و هدف آنها در آیندهی نزدیک رسیدن به برد 1000 کیلومتری است. اما مهمترین مسئله بر سر راه استفاده از این فناوری، هزینههای تولید است. سامسونگ پک باتری حالت جامدی را ارائه خواهد داد که میتوانند در ۹ دقیقه شارژ شوند و همچنین عمر مفید آن به حدود ۲۰ سال میرسد.
هر دو شرکت تویوتا و سامسونگ وعده دادهاند که تولید انبوه باتری حالت جامد را در سال ۲۰۲۷ آغاز کنند. اما تویوتا همچنین اعلام کرده که ابتدا این باتریها را در خودروهای الکتریکی تحت برند لکسوس نصب خواهد کرد، بنابراین باتریهای حالت جامد به این زودیها به خودروهای ردهی اقتصادی نخواهند رسید.
پیش از سامسونگ، تولیدکنندگان باتری چینی از تولید انبوده باتری حالت جامد پرده برداشتهاند. برای نمونه، به گفتهی مسئولان شرکت چینی CATL، این شرکت قصد دارد تا بتواند یک درصد از کل باتریهای موجود در بازار را تا سال 2027، با کمک باتری حالت جامد خود تامین کند. همچنین شرکت NIO اکنون بسته باتری ۱۵۰ کیلووات ساعتی با الکترولیت نیمه جامد را ارائه میدهد که در تست سرعت بزرگراهی با سدان ET9، بیش از 500 کیلومتر پیمایش با یک بار شارژ داشته است.