- طبق رصد انجام شده توسط شرکت IDTechEx، بازار استفاده مجدد از باتریهای خودرویی (Second life) تا ده سال آینده به ۷ میلیارد دلار میرسد.
اغلب ماشینهای برقی از باتری لیتیوم یون استفاده میکنند که پس از پایان عمر ۸ تا ۱۰ساله شان، قابل استفاده در خودرو نیستند. اما این باتریها قابلیت استفاده در زمینههای دیگر را دارند. براساس وضعیت سلامت (SoH: State of Health) و ظرفیت قابل ارائه، میتوان از آنها در کاربردهایی با تقاضای کمتر مانند سیستمهای ذخیره سازی ساکن استفاده کرد. اهمیت استفاده مجدد از باتری بدلیل آن است که میتواند ارزش افزوده زیرساختهای انرژی را ارتقا دهد و یک چرخهی اقتصادی را برای خودروهای الکتریکی فراهم کند که منجربه کاهش هزینه ذخیره سازی انرژی شود؛ در حالی که بازیافت زود هنگام این باتریها موجب از بین رفتن ارزش اقتصادی آنها میشود.
گزارش IDTechEx باعنوان Second-life Electric Vehicle Batteries 2023-2033، پیشبینی میکند که بازار استفاده مجدد از باتریها تا سال ۲۰۳۳ به ۷ میلیارد دلار برسد. بازیگران این بازار نوپا در دو حوزهی کلی فعالیت میکنند. یکی توسعه کاربردهای باتری مستعمل و دیگری، ابزار و روشهای ارزیابی سلامت و دستهبندی باتری. تعدادی از این فعالان، از طریق همکاری با خودروسازان، میتوانند به حجم بزرگی از باتریهای دست دوم که همگی یک ترکیب شیمیایی و ساختار دارند، دسترسی پیدا کنند. این امر، یکی از مهمترین چالشهای استفاده ثانویه از باتریها را که تنوع در ترکیب شیمیایی، ساختار و وضعیت سلامت آنها است، تا حد زیادی مرتفع میکند.
بر اساس گزارش یاد شده، شرکتها و استارت آپهای این بازار اغلب در اروپا مستقراند و کاربرد مجدد باتریهای بزرگ نیز مربوط به همین ناحیه است. در حالی که باتریهای مستعمل کوچک با تقاضای زیاد در چین برای استفاده در سیستمهای پشتیبانی مخابرات همراه هستند.
برای مشاهده متن اصلی خبر روی اینجا کلیک کنید.