گروه خودروسازی هیوندای موتور کره جنوبی و LG Energy Solution اولین کارخانه تولید سلول باتری خودروهای الکتریکی در اندونزی را با ظرفیت سالانه ۱۰ گیگاوات ساعت (GWh) افتتاح کردند.
این کارخانه بخشی از تعهد هیوندای موتور و ال جی به سرمایهگذاری تا سقف 9.8 میلیارد دلار در بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا برای توسعه زنجیره تأمین خودروهای الکتریکی است، که به گفته دولت اندونزی، از منابع غنی نیکل و مس بهرهمند خواهد شد. رقم پیشین اعلام شده در سال 2021، در حدود 1.1 میلیارد دلار بوده است.
این مجموعه، باتری مورد نیاز ۵۰,۰۰۰ دستگاه مدل کونا الکتریک ساخت هیوندای در اندونزی را تامین میکند. هیوندای و ال جی همچنین در حال آمادهسازی برای شروع توسعه مرحله دوم کارخانه باتری هستند که شامل سرمایهگذاری ۲ میلیارد دلاری برای افزودن ۲۰ گیگاوات ساعت ظرفیت به کارخانه است.
کارخانهی باتری سازی اندونزی، اولین و بزرگترین کارخانه تولید سلول باتری خودروهای الکتریکی در جنوب شرق آسیا است. اندونزی، بزرگترین تولیدکننده نیکل در جهان، در سال ۲۰۲۰ صادرات نیکل خام را ممنوع کرد تا سرمایهگذاری در فرآوری داخلی این فلز را تشویق کند.
در ژانویهی ۲۰۲۳، مقامات اندونزیایی اعلام کرده بودند که گروه فرانسوی Eramet و BASF آلمان در آستانه نهایی کردن یک سرمایهگذاری 2.6 میلیارد دلاری در تولید نیکل برای استفاده در باتریهای خودروهای الکتریکی هستند. اما هماکنون این دو شرکت اعلام کردهاند که پیگیری توسعهی این پروژه در اندونزی متوقف شده است. به نظر میرسد که دولت اندونزی با محدود کردن خروج مواد اولیه، جایگزینی شرکتهای اروپایی توسط رقبای چینی و داخلی سازی صنعت باتری قصد دارد تا این کشور را از یک تامین کنندهی مواد اولیه به یک قطب باتریسازی در دنیا تبدیل کند.