کاهش ظرفیت تولید باتری لیتیومی کره جنوبی

تولید باتری چین

سه غول باتری‌سازی کره جنوبی ــ ال‌جی انرژی سولوشن LGES، شرکت SK On و سامسونگ SDI ــ در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ تنها با حدود ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت کردند، زیرا رقبای چینی با سرعت زیادی در حال گسترش محصولات خود در بازار جهانی خودروهای برقی  هستند.

طبق گزارش نیم‌ساله ال‌جی، این شرکت به‌طور میانگین نرخ بهره‌برداری ۵۱٫۳ درصدی را حفظ کرد و حدود ۱۰ تریلیون وون (۷٫۲ میلیارد دلار) محصول در تأسیسات جهانی خود تولید کرد. این رقم در سال‌های اخیر روند نزولی داشته است: از ۶۹٫۳ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۵۷٫۸ درصد در سال ۲۰۲۴. دیگر تولیدکننده ی کره ای، شرکت SK On در همان بازه زمانی نرخ بهره‌برداری ۵۲٫۲ درصدی را گزارش داد که نسبت به ۴۳٫۶ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته، اما همچنان بسیار کمتر از ۸۷٫۷ درصد در سال ۲۰۲۳ است. تأسیسات این شرکت در آمریکا، که باتری خودروهای تولیدی هیوندای را تأمین می‌کنند، با نزدیک به ظرفیت کامل فعالیت داشتند، زیرا هیوندای در نیمه نخست سال تولید خود در آمریکا را افزایش داد.

سامسونگ SDI نرخ بهره‌برداری بخش اصلی باتری خودروهای برقی را اعلام نکرد، اما در بخش باتری‌های کوچک‌تر نرخ ۴۴ درصدی را گزارش داد. با این حال، برآوردهای صنعت نشان می‌دهد نرخ بهره‌برداری کلی شرکت در حدود ۵۰ درصد بوده است. گفته می‌شود کارخانه‌های اروپایی سامسونگ SDI در سه‌ماهه نخست با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت کار کردند و سپس به‌تدریج در سه‌ماهه دوم بهبود یافتند. در همین حال، تأسیسات آمریکایی این شرکت که تحت سرمایه‌گذاری مشترک ۵۰:۵۰ درصد با مجموعه ی استلانتیس Stellantis فعالیت می‌کنند نیز کمتر از ۶۰ درصد ظرفیت در نیمه نخست فعال بوده‌اند.

عامل اصلی عملکرد ضعیف شرکت‌های کره‌ای، رشد سریع شرکت‌های چینی در بخش جهانی خودروهای برقی بوده است.

بر اساس داده‌های مؤسسه SNE Research، هرچند استفاده از باتری خودروهای برقی در خارج از چین در نیمه نخست ۲۰۲۵ ۲۳٫۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت، اما سهم بازار ترکیبی سه شرکت کره‌ای ۸٫۱ واحد درصد کاهش یافت و به ۳۷٫۵ درصد رسید. ال‌جی انرژی سولوشن و شرکت SK On به‌ترتیب با رشد ۲٫۲ درصدی و ۱۰٫۶ درصدی، معادل ۴۳ گیگاوات‌ساعت و ۱۹٫۶ گیگاوات‌ساعت تولید داشتند و جایگاه دوم و سوم بازار را حفظ کردند. در مقابل، سامسونگ SDI با افت ۷٫۸ درصدی مواجه شد و به رتبه پنجم سقوط کرد. اما برخلاف این وضعیت، تولیدکنندگان چینی بسیار سریع‌تر از رقبای کره‌ای رشد کردند.

شرکت‌های CATL و BYD که به‌ترتیب رتبه‌های اول و ششم جهانی در تولید باتری های خودرویی را دارند، افزایش استفاده از باتری به میزان ۳۳٫۲ درصد و ۱۵۳ درصد را ثبت کردند. سه شرکت چینی دیگر در میان ۱۰ شرکت برتر جهانی نیز رشد سالانه بالای ۳۰ درصد داشتند. برای مقابله با این چالش‌ها، شرکت‌های کره‌ای سرمایه‌گذاری در تحقیقات و توسعه (R&D) را افزایش داده‌اند. سامسونگ SDI در نیمه نخست سال در صدر هزینه‌کرد تحقیق و توسعه قرار گرفت و ۷۰۴ میلیارد وون معادل ۱۱٫۱ درصد از فروش کل را به تحقیقات اختصاص داد؛ در حالی که این رقم یک سال قبل ۷٫۸ درصد بود. ال‌جی انرژی سولوشن نیز ۶۲۰ میلیارد وون سرمایه‌گذاری کرد که ۵٫۲ درصد از فروش را شامل می‌شود، بالاتر از ۴٫۲ درصد در سال ۲۰۲۴. شرکت SK On حدود ۱۴۸ میلیارد وون خرج کرد که تنها ۰٫۵۲ درصد از فروش همان دوره را تشکیل می‌دهد.

برای ارجاع به منبع خبر، کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید:

ارسال دیدگاه