کامیون‌های الکتریکی و مشکلات تجاری‌سازی

کامیون های الکتریکی

پس از گسترش استفاده از خودرو‌های الکتریکی سبک، حال نوبت به بکار‌گیری خودروهای سنگین و باری الکتریکی رسیده است. دو شرکت بزرگ Daimler و Volvo اخیرا چندین مدل از خودروهای نیمه‌سنگین خود را معرفی کرده‌اند. شرکت Daimler مدل eActros LongHaul را که قابلیت حمل 22 تن بار برای مسافت 311 مایل (500 کیلومتر) در هر بار شارژ شدن دارد را معرفی کرده است. شرکت MAN نیز مدل Traton SE با ظرفیت 40 تن و امکان شارژ سریع به بازار عرضه کرده است.
مهم‌ترین سوال مطرح شده در مورد اینگونه محصولات، این است که کامیون‌های الکتریکی چقدر با کاربرد گسترده در بازار فاصله دارند؟ قیمت بالا و نوسانات قیمتی باتری‌ها، بحران انرژی بوجود آمده در اروپا و همچنین عدم وجود زیرساخت‌هایی نظیر ایستگاه‌های شارژ مناسب برای کامیون‌ها از موانع اصلی بر سر راه ورود این خودروها به جاده‌ها هستند. در سمت مقابل، فشارهای زیادی از طرف سیاست‌های دولتی بر خودروساز‌ها وارد می‌شود تا بتوانند سریع‌تر کامیون‌هایی که با سوخت فسیلی فعال هستند را بازنشسته کنند. زیرا خودرو‌های سنگین منشاء یک چهارم از کل آلودگی‌های متصاعد شده از خودروها هستند. اتحادیه‌ی اروپا مقرر کرده است تا سال 2030، 30 درصد از خروجی گاز کربن دی‌اکسید کامیون‌ها را کاهش دهد. خودرو‌های الکتریکی که از باتری استفاده می‌کنند، نسبت به خودروهای دارای پیل سوختی، دارای آینده‌ی روشن‌تری هستند. در ایالات متحده نیز مشوق‌هایی معادل 40 هزار دلار برای استفاده از کامیون‌های الکتریکی به خریداران ارائه می‌شود. شرکت Traton که از زیرمجموعه‌های فولکس واگن است، نیمی از خودرو‌های ساخت خود تا سال 2030 از استفاده از سوخت فسیلی بی‌نیاز خواهد کرد.
شرکت CATL، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی باتری‌های لیتیوم-یون در دنیا نیز ماژول‌های جدید خود را برای کاربرد در کامیون‌های الکتریکی معرفی کرده است. این باتری با نام MTB (Module to Bracket) مطرح شده است که ماژول‌های باتری را مستقیما در شاسی خودرو بکار می‌برد. این فناوری باعث بهبود 40 درصدی کارایی باتری و همچنین کاهش 10 درصدی در وزن می‌شود. این شرکت، نوآوری مشابهی با نام Qilin Battery را پیش‌تر برای خودروهای سبک معرفی کرده بود. در این فناوری، طراحی باتری به عنوان نوآوری مطرح است و تغییری در شیمی مواد بکار رفته در آن ایجاد نشده است. باتری با ساختار MTB، چگالی انرژی Wh/kg 170 یا Wh/l 305 را فراهم می‌کند و طول عمر 10 سال معادل 10 هزار چرخه‌ی شارژ و دشارژ و ظرفیت‌های 140 تا kWh 600 را پشتیبانی می‌کند و در بازه‌ی دمایی 35- تا 65 درجه سانتی‌گراد فعال است. این فناوری در کنار سیستم تعویض باتری در خودروهای سنگین به کار گرفته خواهد شد. در سیستم تعویض باتری، بجای توقف خودرو در ایستگاه شارژ برای شارژ ، باتری‌های دشارژ شده با باتری‌های از پیش شارژ شده‌ی موجود در ایستگاه‌های شارژ تعویض می‌شوند.

منابع:

https://www.electrive.com/2022/09/19/catl-introduces-new-battery-tech-called-mtb-for-hgvs/

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-09-18/electric-big-rigs-face-uphill-trip-from-show-floor-to-highways

ارسال دیدگاه