شارژ کامل باتری در 10 دقیقه

در حالی که برخی خودروهای الکتریکی چینی به تازگی شروع به استفاده از باتری‌هایی با پشتیبانی از شارژ 5C کرده‌اند (شارژ در 12 دقیقه)، گفته می‌شود که دو غول باتری چینی در حال رقابت برای توسعه نسل بعدی باتری‌ها با سرعت شارژ بیشتر هستند. شرکت CATL قصد دارد در نیمه دوم سال 2024 خط تولید نسل دوم باتری‌های Qilin با ضریب شارژ 6C را راه‌اندازی کند. در همین حال شرکت BYD که در سه سال گذشته باتری جدیدی عرضه نکرده است، نیز در حال بررسی راه‌اندازی باتری‌هایی است که از سرعت شارژ بالاتری پشتیبانی می‌کنند. خودروی Li Mega ساخت شرکت Li Auto که در 1 مارس عرضه شد، از باتری Qilin از CATL استفاده می‌کند که از شارژ 5C پشتیبانی می‌کند و می‌تواند در 12 دقیقه شارژ لازم برای پیمایش 500 کیلومتر را به دست آورد.

خودروی 2024 Zeekr 001 که در 27 فوریه عرضه شد، از باتری Shenxing از CATL استفاده می‌کند و همچنین از شارژ 5C پشتیبانی می‌کند. باتری خودروی جدید Zeekr 001 می‌تواند از 10 درصد تا 80 درصد در فقط 11.5 دقیقه شارژ شود و برد آن به 472 کیلومتر افزایش یافته است. از طرفی شرکت BYD نیز در حال توسعه نسل دوم باتری‌های تیغه‌ای (Blade Battery) خود با سرعت شارژ C 6 است. هم‌اکنون هیچ یک از مدل‌های BYD از شارژ سریع بالاتر از 4C پشتیبانی نمی‌کنند. در حال حاضر، صنعت خودروی برقی چین معمولاً به شارژرهایی با توان 120 کیلووات یا بیشتر را به عنوان شارژرهای فوق سریع می شناسد، اما برای رسیدن به ضریب شارژ 4C یا 5C، توان شارژ باید 360 کیلووات یا بیشتر باشد. حداکثر توان شارژ ایستگاه‌های شارژ سریع 4C معادل 480 کیلووات و حداکثر جریان شارژ 615 آمپر است. تعداد چنین شارژرهایی در کشور چین بسیار کم است و شارژرهایی که می‌توانند از ضریب 5C پشتیبانی کنند، حتی کمیاب‌تر هستند.

برای ارجاع به منبع، کلیک نمایید.

ارسال دیدگاه