چین قصد دارد بیش از ۶ میلیارد یوان (۸۳۰ میلیون دلار) در یک پروژه دولتی برای توسعه باتریهای حالت جامد سرمایهگذاری کند و شش شرکت، واجد شرایط دریافت بودجه دولتی برای کار بر روی فناوری نسل بعدی خواهند بود. باتریهای حالت جامد به دلیل ایمنی بهتر، عمر طولانیتر و شارژ سریعتر نسبت به باتریهای معمولی لیتیوم-یون که از الکترولیتهای مایع قابل اشتعال استفاده میکنند، مورد توجه صنایع قرار دارند. اما پذیرش گسترده هنوز به دلیل محدودیت در دسترسی به مواد اولیه، فرآیندهای تولید پیچیده و هزینههای بالای ناشی از آن ممکن نشده است.
چین در تلاش است تا رهبری خود را در بازار جهانی خودروهای برقی تثبیت کند؛ پس از سرمایهگذاریهای اولیه و سنگین در زنجیرههای تأمین داخلی، این کشور توانسته به تولیدکنندهای با قیمتهای رقابتی در دنیا تبدیل شود. شرکتهایی که به عنوان شرکتکنندگان بالقوه در این پروژه انتخاب شدهاند شامل تولیدکنندگان باتری CATL و WeLion New Energy Technology هستند. شرکت BYD که با تسلا برای عنوان بزرگترین فروشنده خودروهای برقی جهان رقابت میکند و یک تولیدکننده باتری نیز هست، به همراه خودروسازان FAW، SAIC و Geely نیز انتخاب شدهاند. شرکت SAIC در ماههای گذشته، اعلام کرده بود که باتریهای نیمه جامد را در خودروهای تحت نام تجاری IM Motors استفاده میکند.
این باتری ظرفیتی معادل Wh/kg 300 را دارد که امکان طی مسافت بیش از 1000 کیلومتر را برای یک خودرو ممکن میسازد. حال نیز شرکت اعلام کرده است تاریخ دقیق بکارگیری باتری تمام جامد در سال 2027 شروع میشود. این باتری چگالی انرژی Wh/kg 400 و ظرفیت Ah 75 را دارد. بعلاوه هزینه تولید آن 40 درصد کمتر از نمونههای مرسوم خواهد بود. بسیاری از مقامات صنعت خودرو و تحلیلگران انتظار دارند که باتریهای حالت جامد تعیینکننده رقابتپذیری خودروهای برقی نسل بعدی باشند. چندین خودروساز جهانی نیز به دنبال این فناوری هستند و امیدوارند تسلط چین بر فناوریهای باتری خودروهای برقی کنونی را از بین ببرند.