تمام خودروها و ونهایی که از آغاز سال 2035 در اتحادیهی اروپا به فروش میرسند، نباید موجب انتشار گازهای گلخانهای شوند. یک پنجم گازهای گلخانهای در اروپا، ناشی از وسایل نقلیهی فعال در آن است. اروپا اهدافی را برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانهای تا سال 2050 دارد. طبق مجمع برگزار شده در هفتهی گذشته، میزان انتشار گازها توسط خودروهای شخصی تا سال 2030 باید به میزان 50 درصد کاهش یابد. با ممنوعیت فروش خودروهای دیزلی و بنزینی از سال 2035، میتوان انتظار داشت تا سال 2050، حضور این خودروها در سطح کشورهای اروپایی به صفر برسد.
خودروهای بنزینی و دیزلی که هماکنون در اروپا به فروش میرسند، میتوانند بعد از تاریخ تعیین شده در این قاره تردد کنند. اما با توجه به آنکه عمر مفید یک خودرو حدود 15 سال است، خودروهای فروخته شده تا 2035، در بهترین حالت میتوانند تا سال 2050 فعالیت داشته باشند و پس از آن از دور خارج خواهند شد. به دلیل کاهش تعداد خودروهای مرسوم در سالهای آینده، هزینههای تعمیرات، تامین قطعات، بیمه و سوخت آنها افزایش خواهد یافت به گونهای که صرفهی اقتصادی برای استفاده از خودروهای بنزینی از بین میرود.
خودروهای الکتریکی که از باتری استفاده میکنند در حال حاضر، مناسبترین گزینه برای جایگزینی وسایل نقلیه مرسوم هستند. زیرا این نوع خودروها، از نظر هزینه، قابل رقابت با وسایل موجود هستند. در حالی که تامین هیدروژن و یا سوختهایی نظیر متانول، گرانتر از تهیه الکتریسیته است. از طرفی، باتری وزن زیادی از خودرو را به خود اختصاص میدهد و این منجر به گرایش به استفاده از پیلهای سوختی و سوختهای سنتز شده در کاربردهای نیاز به استفاده از وسایل سبک وزن میگردد.
با توجه به آنکه هزینهی تهیه الکتریسیته در مقایسه با هزینهی سوخت فسیلی در حال کاهش است و همچنین خودروهای الکتریکی هزینههای نگهداری کمتری دارند و مشوقهای دولتی برای استفاده از آنها در حال افزایش هستند، توان خرید ماشینهای برقی بهبود خواهد یافت. بعلاوه، قوانین سختگیرانهای برای فرآیند تولید و بازیافت باتریهای لیتیوم-یون تدوین شده است که از انتشار گازهای گلخانهای جلوگیری کند. همچنین خودروهای برقی با برد 600 کیلومتر در حال توسعه هستند تا نیاز به شارژ آنها کاهش یابد و بتوان آنها را با جریان الکتریسیتهی داخل خانه نیز شارژ کرد.
برای مشاهده متن کامل خبر روی اینجا کلیک کنید.