ترکیه و دورخیز برای بازار حمل و نقل الکتریکی اروپا

کارخانه Gangfeng Lithium در چین

شرکت چینی Gangfeng Lithium قراردادی به ارزش 500 میلیون دلار برای تولید باتری لیتیوم-یون در کشور ترکیه منعقد کرده است.

طرف مقابل این قرارداد، شرکت YIGIT AKU ترکیه است که پیش‌تر در زمینه تولید باتری‌های سرب-اسید فعال بوده است. حجم تولید باتری لیتیوم-یون توسط این کارخانه، در حدود 5 گیگاوات ساعت در سال خواهد بود.

شرکت Gangfeng بزرگ‌ترین اندازه بازار را در میان تولید کنندگان پیش‌ماده‌های لیتیومی در دنیا دارد. همچنین از حیث حجم تولید نیز در جمع پنج تولیدکننده‌ی برتر لیتیوم و بزرگ‌ترین عرضه کننده‌ی لیتیوم فلزی در دنیاست. در یک سال اخیر این شرکت با سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری سعی کرده است تا با افزایش 34 گیگاوات ساعتی ظرفیت تولید خود در چین، ظرفیت ساخت باتری لیتیوم-یون خود را به بیش از 100 گیگاوات ساعت در سال برساند.

ترکیه در ماه‌های اخیر توانسته است تا با استفاده از جنگ تعرفه ایجاد شده بین اتحادیه‌ی اروپا و چین و با ایجاد کارخانه‌های تولید باتری و یا خودروی الکتریکی با کمک فناوری‌ چینی‌ها، خود را به قطب حمل و نقل الکتریکی تبدیل کند. تعرفه‌ی بالای اعمال شده بر خودروهای چینی وارد شده به اروپا، مزیت قیمتی این محصولات را نسبت به نمونه‌های تولید شده‌ی اروپا از بین می‌برد. اما ترکیه به دلیل حضور در اتحادیه تجاری اروپا، امکان ارسال تولیدات خود را بدون اعمال تعرفه‌های سنگین به داخل اتحادیه‌ی اروپا دارد. در نتیجه چین از این فرصت برای بازیابی سهم خود از بازار خودرو برقی اروپا استفاده می‌کند. از طرفی ترکیه علاوه بر خودروساز‌ها، با جذب شرکت‌های باتری‌ساز چینی سعی دارد تا توان خود را در این زمینه نیز تقویت کند. از نمونه این اقدامات می توان به همکاری  با شرکت LG Energy Solutions در سال 2022 اشاره کرد.

در یکسال گذشته برخی دیگر از شرکت‌های چینی مانند Farasis Energy همکاری خود را با شرکت‌های ترکیه برای تولید باتری و یا خودروهای الکتریکی آغاز کرده‌اند.

 

برای ارجاع به منبع خبر کلیک کنید.

ارسال دیدگاه