شرکت توشیبا در ماه ژوئن ۲۰۲۵ نمونههای جدیدترین نوآوری خود در زمینه باتریهای لیتیوم-یونی با نام “SCiB™Nb” را با قابلیت شارژ سریع به بازار عرضه کرد؛ باتریای که گامی رو به جلو در جهت الکتریکیسازی اتوبوسها، کامیونها و دیگر وسایل نقلیه الکتریکی تجاری است.
SCiB™Nb نخستین باتری لیتیوم-یونی قابل شارژ در جهان است که از آند اکسید تیتانیوم نیوبیوم (NTO) بهره میبرد. این نوآوری، چگالی انرژی حجمی مشابهی با باتریهای لیتیوم-یونی مبتنی بر کربن با کاتد فسفات آهن لیتیوم (LFP)، که امروزه گزینه اصلی برای خودروهای الکتریکی هستند، ارائه میدهد. در حالی که از مزایای قابل توجهی در زمینه شارژ سریع و طول عمر بالا نیز برخوردار است. باتری ساخته شده بر پایهی این شیمی، قادر است تنها در ۱۰ دقیقه تا ۸۰٪ شارژ شود و طول عمر تخمینی آن 15 هزار چرخه است.
توشیبا در همکاری نزدیک با دو شریک استراتژیک خود، شرکت CBMM برزیل (بزرگترین تولیدکننده و فروشنده نیوبیوم در جهان) و شرکت Sojitz ژاپن یکی از سهامداران CBMM و نماینده انحصاری آن در بازار ژاپن، این محصول با شارژ سریع و عمر طولانی را برای ورود به بازار آماده کرده است. این همکاری در مرحله نخست، استفاده از باتری در وسایل نقلیه الکتریکی تجاری از جمله اتوبوسها و کامیونهای برقی را هدف قرار داده است.
محصول جدید توشیبا از شارژ سریع پشتیبانی میکند و گزینهای ایدهآل برای وسایل نقلیه تجاری مانند اتوبوسها و کامیونهای برقی است که در مسیرهای مشخص با نرخ استفاده بالا فعالیت دارند. امکان شارژهای مکرر در نقاط تعیینشده در طول مسیر، به کاهش تعداد باتریهای نصبشده کمک میکند و عملکرد طولانیمدت آن باعث کاهش هزینه کل مالکیت وسیله نقلیه میشود، چرا که نیاز به تعویض مکرر باتری به دلیل افت عملکرد کاهش مییابد.
باتریهای لیتیوم-یونی مبتنی بر گرافیت، چگالی انرژی مورد نیاز را فراهم میکنند، اما شارژ سریع مکرر باعث رسوب لیتیوم فلزی بر سطح الکترود آند شده که میتواند خطر اتصال کوتاه و اختلال در ایمنی سلول را بهویژه در طولانی مدت افزایش دهد. در مقابل، آند NTO در باتری SCiB™Nb، مانند آند لیتیوم-تیتانات، از رسوب فلز لیتیوم جلوگیری کرده و حتی در صورت شارژ سریع مکرر، بهصورت ایمن و طولانیمدت قابل استفاده است.
توشیبا و شرکتهای همکار آن همچنین آزمایشهایی در شرایط واقعی با اتوبوس برقی نمونه مجهز به باتری جدید در تأسیسات صنعتی CBMM در آراشای برزیل انجام دادهاند. سلول ۵۰ آمپرساعتی که اکنون آماده ورود به بازار است، انتظار میرود در وسایل نقلیه تجاری برقی، کشتیها و سیستمهای ذخیرهسازی ایستا نیز به کار رود.
بیشتر بخوانید: