باتری‌های سدیمی در راه بازار اروپا

باتری‌ساز سوئدی، باتری‌های سدیم-یون را برای ذخیره‌ساز‌های غیر خودرویی در اروپا عرضه خواهد کرد. توسعه این فناوری زودتر از انتظار پیشین تحلیل‌گران انجام خواهد شد.

شرکت Northvolt اعلام کرد که باتری‌ها سدیمی فاقد هرگونه لیتیوم، نیکل، کبالت و گرافیت هستند. این نوع از باتری نسبت به نوع لیتیومی مقرون به صرفه‌تر و ایمن‌تر است و با همکاری شرکت Altris ساخته خواهد شد. باتری سدیمی از کربن سخت در قطب منفی خود به عنوان آند استفاده می‌کند و ماده کاتدی قطب مثبت آن از Prussian Blue ساخته شده است که یک رنگ‌دانه است. یکی از برتری‌های ماده Prussian Blue، این است که از ترکیب سدیم، آهن و سیانید است و از مواد ارزان و در دسترس تهیه می‌شود.

هر سلول باتری سدیم-یون چگالی انرژی Wh/kg 160 را برای پیمایش مسافت 252 کیلومتر ارائه می‌کند. باتری لیتیومی با درصد بالای نیکل، می‌تواند چگالی انرژی Wh/kg 250 را فراهم کند. درنتیجه باتری سدیمی چگالی انرژی برابر با باتری‌های ارزان قیمت حاوی فسفات آهن (LFP) را در اختیار قرار می‌دهد. باتری‌های لیتیومی باید در حالت نیمه شارژ (بین 50 تا 70 درصد شارژ شده) ذخیره شوند تا در حین انبار‌داری ظرفیت ذخیره‌سازی خود را از دست ندهد. اما باتری سدیمی قابل ذخیره‌سازی بدون شارژ را دارد که ایمنی آن را نسبت به نوع لیتیومی به صورت چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

پیشتر شرکت بزرگ چینی CATL از عرضه باتری سدیمی خود برای بکار بردن در خودروهای شرکت Chery رونمایی کرده بود و ظرفیت تولید GWh 30 در سال را دارد. گرچه خودروسازان، در حال حاضر باتری لیتیومی را به دلیل ظرفیت بالاتر برای محصولات خود ترجیح می‌دهند، اما قابلیت شارژ فوق سریع باتری سدیمی کمک می‌کند تا با کاهش زمان شارژ، بتوان از آن برای طی مسافت‌های درون‌شهری استفاده کرد.

منبع:

https://www.chemistryworld.com/news/northvolt-to-bring-sodium-ion-batteries-to-european-market/4018576.article

ارسال دیدگاه