طبق یک نظرسنجی جدید، 29 درصد از مالکین خودروهای الکتریکی در آمریکا در آینده خودروهای برقی را کنار میگذارند. این آمار از جدیدترین نظرسنجی شرکت McKinsey & Company به طور گستردهای به عنوان نمونهای در مشکلات واقعی در گذار به خودروهای الکتریکی مورد استناد قرار گرفته است.
پیشتر تصور میشد که در صورت تجربهی استفاده از خودروهای الکتریکی، مالکان هرگز به فکر بازگشت به خودروهای بنزینی نخواهند افتاد. اما این نظرسنجی از حقیقی در تضاد با این تصور پرده برداشته است. این نظرسنجی، سوالاتی مانند میزان رضایت از ابزارها و نرم افزارهای بکار رفته در خودرو، برند و کشور محل خرید خودرو و وضعیت شارژ را مورد ارزیابی قرار داده است.
پرسشنامه، 35 هزار مالک خودروی برقی در 15 کشور دنیا مانند ایالات متحده، چین، ژاپن، استرالیا، فرانسه، نروز، ایتالیا و آلمان را به عنوان هدف خود در نظر گرفته است. در این بین، 29 درصد از مالکین، اعلام کرده اند که برای خرید خودروی بعدی خود، هرگز به سراغ مدلهای الکتریکی نخواهند رفت. مهمترین عوامل نارضایتی این افراد هم عدم وجود زیرساخت کافی شهری برای شارژ، عدم امکان شارژ خودرو در منزل و محدودیت مسافت قابل پیمایش در هر بار شارژ خودرو اعلام شده است.
در سالهای گذشته اغلب افرادی که به سراغ خرید خودروی الکتریکی میرفتند، متعلق به طبقهی متوسط و یا ثروتمندی بودهاند که در خانههایی تکخانوار زندگی میکنند و در اکثر مواقع، خودروهای تسلا را برای خرید انتخاب میکردند. اما اکنون افرادی از طبقات با سطح درامدی کمتر که در محیطهای آپارتمانی زندگی میکنند با استفاده از سایر برندهای مقرون به صرفه، به استفاده از خودروی برقی روی آوردهاند. اما نکتهی قابل توجه، عدم وجود زیرساخت شارژ خودرو در منازل آپارتمانی است همچنین تمامی برندهای خودروسازی، ایستگاههای شارژ گسترهای را که تسلا برای مشتریان فراهم کرده است را ندارند.
در نهایت میتوان چنین برداشت کرد که عدم وجود زیرساخت شارژ چه در سطح شهر و چه در سطح منازل میتواند به یک مانع اصلی بر سر راه برقیسازی حمل و نقل شهری تبدیل شود.