صنعت خودروسازی برای اعمال تعرفههای جدید از سوی دونالد ترامپ، رئیسجمهور منتخب آمریکا، بر خودروهای وارداتی از مکزیک و احتمالاً سایر کشورها و همچنین معکوس شدن بسیاری از سیاستهای فعلی حمایت از خودروهای برقی آماده میشود.
ترامپ اعلام کرده است که قصد دارد از روز اول ریاستجمهوری خود قوانین آژانس حفاظت از محیطزیست (EPA) و وزارت حمل و نقل را لغو کند و به بازنگری یا حذف مشوقهای مالیاتی خودروهای برقی و دیگر حمایتها اقدام خواهد کرد. این تغییرات در مقررات میتواند به خودروسازان انعطافپذیری بیشتری برای تولید شاسیبلندها و کامیونهای گازسوز بدهد، اما سوالاتی در مورد آینده میلیاردها دلار سرمایهگذاری در زمینه باتری خودروهای برقی و تولید آنها به وجود خواهد آورد.
ترامپ بارها هشدار داده است که تعرفههایی به میزان ۲۰۰٪ یا بیشتر بر خودروهای وارداتی از مکزیک اعمال خواهد کرد و ممکن است همین تعرفهها را بر خودروهای آسیایی و اروپایی نیز اعمال کند. او اعلام کرده است که واردات خودرو از چین را متوقف می کند، اما همچنان احداث کارخانه برای خودروسازان چینی در خاک آمریکا امکان پذیر است. این در حالی است که هنوز جایگزینی برای تولیدکنندگان چینی و مکزیکی در داخل آمریکا مشخص نشده است.
شرکت هوندا سالانه 200 هزار خودرو را در مکزیک تولید میکند و ۸۰ درصد از آنها به بازار ایالات متحده صادر میشوند. اگر ایالات متحده تعرفههای دائمی بر خودروهای وارداتی از مکزیک اعمال کند، هوندا باید اقدام به جابجایی خطوط تولید خود کند. تویوتا در دو کارخانه در مکزیک کامیونهای تاکوما را تولید میکند و سال گذشته بیش از ۲۳۰,۰۰۰ دستگاه از این مدل را در ایالات متحده فروخت.