بازار خودروهای برقی چین به آرامی در حال بازگشت دوباره به کاتدهای حاوی نیکل و کبالت هستند.
برای سالها، تولیدکنندگان باتری و خودرو باتریهای حاوی نیکل را با باتریهای حاوی فسفات آهن جایگزین کرده اند تا هزینههای تولید را کاهش داده و ریسکهای زنجیره تأمین مواد اولیه را کمتر کنند. اما اکنون علاقه فزایندهای به نوعی از باتریهای نیکلی وجود دارد که به دلیل داشتن نیکل کمتر ارزانتر است، اما همچنان چگالی انرژی بالا و برد مسافت رانندگی قابل توجهی دارد.
شرکت CATL، بزرگترین تولیدکننده باتری در جهان، یکی از گروههایی است که باتریهای حاوی نیکل متوسط و ولتاژ بالا را عرضه میکند. تغییرات تکنولوژیکی، کاهش شدید قیمت مواد اولیه باتری، و تغییر تمایلات مصرفکننده همگی باعث افزایش محبوبیت این نوع باتری شدهاند. هزینههای تولید سلولهای باتری نیکل متوسط با ولتاژ بالا نسبت به باتریهای مرسوم حاوی نیکل و کبالت، کمتر است، اما میتواند به چگالی انرژی مشابه دست یابد.
قیمت مواد کاتدی و سهم آن از هزینه باتری.
خریداران “سلولهای نیکل متوسط، ولتاژ بالا” شامل شیائومی و Li Auto هستند
خودروسازان چینی از جمله شیائومی، Li Auto و شرکت Zeeker که تحت حمایت گروه جیلی است، از این باتریها استفاده میکنند. شرکت LG Energy Solution کره جنوبی نیز انتظار دارد تولید این نوع باتری را از سال آینده آغاز کند. شرکت CNGR ، یکی از تأمینکنندگان بزرگ مواد باتری، گفته است که استفاده از این باتریها میتواند یک تحول مهم برای صنعت خودروهای برقی باشد، زیرا رانندگان به دنبال مسافتهای رانندگی طولانیتر هستد.
قیمتهای سرسامآور نیکل و کبالت در گذشته و همچنین ترس از کمبود آنها، باعث گرایش به سمت باتریهای LFP (لیتیوم آهن فسفات) و دور شدن از شیمی حاوی نیکل- کبال و منگنز (NCM) شده است. اما طی سال گذشته، قیمت این فلزات کاهش یافته است. شرکت LG Energy کره جنوبی اعلام کرده است که باتریهای نیکل متوسط با ولتاژ بالا میتوانند هزینهها را تا ۱۰ درصد کاهش دهند. در حالی که چگالی انرژی و پایداری حرارتی بهبود مییابد. در سالهای گذشته انتظار میرفت که کاتدهای نیکل متوسط تقریباً به طور کامل از بازار خودروهای برقی کنار گذاشته شوند. اما اکنون کاهش قیمت کبالت و نگرانیهای ایمنی در مورد کاتدهایی با نیکل بالا این تغییر فناوری را بهطور قابلتوجهی کند کرده است.
سهم تولید NMC با نیکل متوسط در چین از حدود ۴۰ درصد در اوایل ۲۰۲۳ به تقریباً ۶۰ درصد افزایش یافته است. این موضوع بهطور حداقل به کاهش سرعت رشد باتریهای LFP کمک کرده و عدم قطعیتهایی در مورد آینده فناوری باتری ایجاد کرده است. قیمت نیکل در سطوح نسبتاً پایین نزدیک به ۱۶ هزار دلار در هر تن به دلیل اشباع عرضه قرار دارد، در حالی که کبالت به پایینترین سطح خود در تقریباً هشت سال اخیر رسیده و قیمت لیتیوم نیز در نزدیکترین سطح به کمترین مقدار خود از سال ۲۰۲۱ است. این بدان معناست که هزینههای کلی تولید باتری بسیار کمتر شده است، اما در یک بازار به شدت رقابتی، خودروسازان همچنان نیاز به تنظیم هزینه و عملکرد دارند.
میزان مصرف عناصر در انواع مواد کاتد.
بیشتر بخوانید: “رشد ۵۲ درصدی مصرف باتری در خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۳”
برای ارجاع به منبع خبر، کلیک نمایید.