کانادا در اقدامی مشابه با ایالات متحده و اتحادیه اروپا، تعرفه واردات خودروهای برقی چینی را تا دو برابر افزایش داد.
علاوه بر این موارد، کانادا تعرفه 25 درصدی را بر صنایع فولاد و آلومینیوم چین اعمال خواهد کرد. پیشتر نیز ایالات متحده اعلام کرد که تعرفه بر خودروهای برقی چینی را تا 100 درصد افزایش میدهد. همچنین اتحادیه اروپا نیز تعرفهای 36 درصدی بر روی خودروهای الکتریکی چینی به منظور حفاظت از صنعت خودروی برقی اروپا در نظر گرفته است.
در این میان تسلا توانسته است تا جلب حمایت اروپا و کانادا، از اعمال تعرفهی بیشتر بر محصولات خود که در چین تولید میشوند، جلوگیری کند. تعرفهی پایهی واردات خودروی برقی به اتحادیهی اروپا معادل 10 درصد بوده است. اما این عدد برای خودروسازان بزرگ چینی مانند BYD و Geely به 29 درصد و برای سایر محصولات چینی به 36 درصد افزایش یافته است. اما با نرخ تعرفهی 19 درصدی، شرکت تسلا کمترین میزان افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.
خودروی تسلا model 3 با افزایش تعرفهها، در اروپا به میزان 1400 یورو افزایش قیمت داشته است. اما محصولات برخی شرکتهای چینی مانند BYD علیرغم تعرفهی دو برابری همچنان قیمت ثابتی را دارند. این امر نشاندهندهی حاشیه سود بالای تولیدکنندگان چینی در بازار اروپا است. با این حال خودروی اقتصادی تسلا با تفاوتی در حدود 2000 یورو نسبت به مدلهای چینی قیمت پایینتری داشته و قابلیت رقابت خود را در اروپا حفظ میکند.
افزایش شدید تعرفهها در سال جاری، باعث تغییر در سیاستهای کلان تولیدکنندگان باتری و خودروی برقی چینی شده است. این تغییر به ایجاد بازیگران جدید در اطراف اروپا منجر شده است. برای نمونه، ترکیه با جذب خودروسازان و تولیدکنندگان باتری چینی سعی در ورود به بازار خودروی اروپا را دارد. بعلاوه مراکش نیز با احداث کارخانههای باتری سازی سعی دارد تا به واسطی میان فناوری چینی و بازار خودروی اروپا تبدیل شود.
برای ارجاع به منبع خبر، کلیک کنید.