باتری حالت جامد شرکت چینی CATL به تازگی به مرحله تولید آزمایشی نمونههای 20 آمپر ساعتی وارد شده است.
این باتریساز چینی ، در سال جاری تیم تحقیق و توسعه این پروژه را به بیش از ۱۰۰۰ نفر گسترش داده است. این مجموعه در حال حاضر بر روی ساخت الکترولیت های سولفیدی (پایه گوگرد) برای باتری حالت جامد متمرکز شده است.
طبق اعلام شرکت، این باتری میتواند به چگالی انرژی 500 وات ساعت به ازای هر کیلوگرم دست یابد که این بهبود بیش از ۴۰ درصد نسبت به باتریهای لیتیوم-یون موجود است. اما سرعت شارژ و عمر چرخهای هنوز انتظارات شرکت را برآورده نکرده است.20 آمپر ساعت ظرفیت یک سلول منفرد است که در حال حاضر در خودروهای برقی استفاده میشوند.
بر اساس هزینه نیروی انسانی ۱ میلیون یوان (۱۴۰,۰۰۰ دلار) برای هر نفر، بهرهگیری از یک گروه تحقیقاتی 1000 نفری، به معنای ۱ میلیارد یوان در سال تنها برای هزینههای حقوق و دستمزد بخش تحقیقات باتری حالت جامد شرکت CATL است.
تحقیقات CATL در زمینه باتریهای تمام جامد از سال ۲۰۱۶ آغاز شد. اما تا اواخر سال ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی سرمایهگذاری تحقیق و توسعه خود را افزایش نداد. در حال حاضر باتریهای لیتیوم با الکترولیت مایع میتوانند به چگالی انرژی 350 وات ساعت بر کیلوگرم دست یابند، اما ادامهی بهبود این خواص دشوار است.
در ارائهای در نمایشگاه بینالمللی باتری چین (CIBF) در آوریل 2024، نماینده شرکت اعلام کرد که این باتریساز قصد دارد تولید با حجم کم باتریهای تمام جامد را در سال 2027 آغاز کند. این اولین باری است که این تولیدکننده باتری، جدول زمانی تولید انبوه این نوع جدید باتری را اعلام میکند. اگرچه تولید انبوه همچنان با مشکلاتی از جمله هزینههای مواد اولیه و ساخت سلول باتری مواجه خواهد بود.