شرکت فولکسواگن (Volkswagen) برای اولین بار در ۸۷ سال تاریخ خود، تعطیلی برخی کارخانههای خود در آلمان را در نظر دارد، که این اقدام نشاندهنده مشکلات عمیق در صنعت خودروی اروپا است.
پس از سالها تولید خودرو بیش از حد تقاضای اروپا و کاهش رقابتپذیری، اقدامات غول خودروسازی آلمان احتمالاً به یک بازنگری گسترده در صنعت منجر خواهد شد. زیرا تلاشهای اروپا برای رقابت با تولیدکنندگان چینی و شرکت تسلا در حوزه خودروهای الکتریکی تقریبا شکست خورده است.
با این که فروش خودرو در اروپا هنوز نزدیک به یک پنجم پایینتر از سطوح پیش از همهگیری کرونا است، سازندگانی مانند فولکسواگن، استلانتیس و رنو در بیش از ۳۰ کارخانهای فعالیت میکردند که تحلیلگران آنها را غیر سودآور میدانند.
این قاره در معرض پایان دورهی استفاده از موتورهای احتراقی قرار دارد. برخلاف ایالات متحده، صنعت خودروسازی این منطقه پس از بحران مالی جهانی به حمایت از کارخانههای پرهزینه ادامه داد. سرمایهگذاریهای عظیم برای رقابت در خودروهای الکتریکی، از دست دادن انرژی ارزان روسیه و کاهش امیدها در چین به این معناست که ممکن است صنعت خودروی اروپا به پایان دوران طلایی خود نزدیک شده باشد.
سهام فولکسواگن به نزدیکی کمترین سطحهای پس از بحران سوخت سال ۲۰۱۵ رسیده است. در ماه جولای، این گروه پس از این که فروش در نیمه اول سال افت چشم گیری داشت، پیشبینی خود از سودآوری شرکت را برای انتهای سال کاهش داد. هزینههای صرف شده برای مدلهای جدید باعث شد تا جریان نقدی خالص شرکت به مقادیر منفی برسد. این در حالی است که این عدد در سال گذشته به ۲.۵ میلیارد یورو (۲.۸ میلیارد دلار) مثبت میرسید.
روند فروش خودروی برقی در دنیا
حاشیههای سود برای برند اصلی فولکسواگن کاهش یافت، در حالی که سودآوری برای سایر زیرمجموعههای شرکت از جمله گروه آئودی بدتر بوده است.
شرکت استلانتیس (Stellantis)، شرکت مادر کرایسلر که از ادغام فیات ایتالیا و پژو سیتروئن فرانسه در سال ۲۰۲۱ شکل گرفت گزارش داد که سود خالص در نیمه اول ۲۰۲۴ نزدیک به نصف کاهش یافته است. سهم بازار استلانتیس رو به کاهش است و تقاضا برای خودروهایی مانند فیات ۵۰۰ الکتریکی پایین است. تولید آن در ایتالیا در نیمه اول سال 2024 بیش از یک سوم کاهش یافته است.
در حالی که روند پذیرش خودروهای الکتریکی در اروپا کند شده است، مدیرعامل رنو پیشنهاد کرده است که یک اتحاد برای ادغام داراییهای Stellantis در سراسر اروپا، شبیه به ادغام شرکت ایرباس برای رقابت با بوئینگ، تشکیل شود. اما به نظر میرسد زمان برای چنین ابتکارهای استراتژیک کوتاه است.
از طرفی برنامهی فولکس واگن برای حاشیههای سود خود تا ۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۶ یکی دیگر از موانع موجود بر سر راه تعدیل هزینهها و تولید در شرکت است.
اتحادیهی اروپا در کاهش استقبال از خودروهای الکتریکی با اختلاف نسبت به سایر نقاط دنیا پیشتاز بوده است. زیرا مجموعهای از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و سوئد مشوقهای مالی برای خرید خودروی برقی را کاهش داده و یا حذف کردند. تولیدکنندگان چینی خودروهای الکتریکی از جمله BYD و MG که تحت مالکیت شریک فولکسواگن، شرکت SAIC Motor است توانستهاند تا سهم بیشتری از بازار اروپا را بدست بیاورند. همچنین شرکت تسلا در سال جاری بیش از سه برابر ارزش مجموع فولکسواگن، استلانتیس و رنو ارزشگذاری شده است.
شرکت فولکس واگن در ماه جولای برنامههای محدودیت تولید و کوچکسازی شرکت را کلید زده است. برند لوکس آئودی از زیرمجموعههای فولکس، اعلام کرد که ۹۰ درصد از ۳۰۰۰ کارگر یک کارخانه در بروکسل را کاهش خواهد داد. اما باید منتظر ماند و دید که آیا بزرگ ترین خودروساز اروپا توانایی تسریع رشد خود را دارد و یا به مرور زمان دچار افت شده و جایگاه جهانی خود را از دست میدهد.
برای ارجاع به منبع خبر، کلیک نمایید.